Wiadomości OZE Trasa Szanghaj-Pekin przejezdna nawet w 4,5 godziny 24 października 2017 Wiadomości OZE Trasa Szanghaj-Pekin przejezdna nawet w 4,5 godziny 24 października 2017 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Podróżowanie pomiędzy Szanghajem i Pekinem może być nie lada wyzwaniem, jeżeli korzysta się z samochodu lub autobusu. Trasa licząca ponad 1300 km i łącząca dwie główne chińskie strefy ekonomiczne codziennie jest przemierzana przez mnóstwo osób, które muszą na ten cel przeznaczać nawet 12 godzin. Reklama Lekarstwem na tę bolączkę stała się szybka kolej Jinghu, która skraca czas przejazdu do około 4,5 godziny, co dla wielu podróżujących jest nie lada oszczędnością. Nie dziwi więc fakt, że pociąg ten cieszy się wielką popularnością: 90 składów, które wyruszają z obu wspomnianych miast, przewozi codziennie nawet 200 tys. pasażerów. Ukończona w 2010 roku linia kolejowa kosztowała 32 miliardy dolarów; jej tory przeznaczone do maksymalnej prędkości 380 km/h nigdy nie obsługiwały tak szybko jadących pociągów ze względów na generowane w związku z tym koszty oraz przez pamięć o katastrofie, która pochłonęła 40 osób. W tym miesiącu chińskie władze uruchomiły ulepszoną wersję pociągu o nazwie Fuxing, który posiada dodatkowy system monitorowania bezpieczeństwa; w razie sytuacji kryzysowej jest on w stanie spowolnić lub nawet zatrzymać jadący skład. Eksperci zastanawiają się nad ekonomicznymi korzyściami płynącymi z superszybkiego pociągu, ponieważ szacunki przeprowadzone przez międzynarodowych ekspertów wskazują, że budowa linii dla pociągów jadących z taką prędkością jest droższa nawet o 90% od budowy tych, które podróżują z prędkością „tylko” 240 km/h. Ekonomista Jian Zhao powiedział telewizji Al Jazeera, iż: Cel uruchomienia szybkiego pociągu i zwiększenia prędkości jest głównie symboliczny. Pociąg jest chińską wizytówką na świecie, co implikuje siłę chińskiej technologii i nauki. Według The Telegraph azjatycki potentat nie tylko przeznaczy olbrzymie środki na budowę szybkich kolei, ale także zamierza zwiększyć ogólną liczbę tras obsługiwanych przez nowoczesne składy jeszcze do 2020 roku. Zwiększenie prędkości do 400 km/h, które planuje chiński rząd, ma przyczynić się w najbliższej przyszłości do uzyskania kontraktów na budowę podobnych linii za granicą. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.