Ekologia Udało się opracować beton w 100% z opon. Duża zmiana w światowym budownictwie? 17 sierpnia 2022 Ekologia Udało się opracować beton w 100% z opon. Duża zmiana w światowym budownictwie? 17 sierpnia 2022 Przeczytaj także Ekologia Uprawa roślin bez światła? To może być prawda Niedawno naukowcy zaproponowali alternatywne do fotosyntezy, czyli elektro-rolnictwo. Metoda ta ma zastąpić fotosyntezę – nie wymaga światła, a do tego radykalnie ogranicza ilość ziemi potrzebnej do upraw. Ekologia Czy chrząszcze będą rozkładać plastik? Naukowcy odkryli, że larwy pewnego gatunku chrząszcza żywią się… plastikiem. Czy to oznacza, że problem plastiku i jego recyklingu zostanie rozwiązany? Inżynierom udało się zastąpić 100% konwencjonalnych kruszyw w betonie – takich jak żwir i tłuczeń – gumą ze zużytych opon samochodowych. Nowy produkt spełnia wymogi przepisów budowlanych, a jego zastosowanie na dużą skalę może zmienić oblicze światowego budownictwa. Reklama Beton w 100% z opon Niewielkie ilości cząstek gumy z opon są już używane do zastąpienia niektórych kruszyw potrzebnych do produkcji betonu. Do tej pory jednak guma nie była w stanie zastąpić w pełni pozostałych materiałów. Beton, który powstawał z takich mieszanek, był słaby i nie spełniał wymaganych norm. Teraz uległo to zmianie i możemy mówić o ważnym kroku w stronę gospodarki o obiegu zamkniętym. Zespół z australijskiego Uniwersytetu RMIT twierdzi, że opracował nowy, bardziej ekologiczny i lżejszy beton, który pozwoli także znacznie obniżyć koszty produkcji i transportu. Badanie na ten temat opublikowane zostało przez naukowców w czasopiśmie Resources, Conservation & Recycling. Ukazuje ono proces produkcji lekkiego betonu konstrukcyjnego, w którym guma z zużytych opon samochodowych całkowicie zastąpiła stosowane zwykle używane grube kruszywa. Mohammad Momeen Ul Islam, główny autor badania i doktorant z Wydziału Inżynierii Uniwersytetu RMIT, twierdzi, że nowe odkrycia zespołu zmieniają dotychczasowe przekonania na temat tego, co można osiągnąć za pomocą przetworzonych cząstek gumy w betonie. Dzięki naszej precyzyjnej metodzie odlewania wykazaliśmy, że utrzymujące się od dziesięcioleci ograniczenia w stosowaniu dużych ilości gruboziarnistych cząstek gumy do produkcji betonu można teraz przezwyciężyć – powiedział Islam. Na czym polega produkcja betonu nowej generacji? Metoda zespołu z Australii opiera się na użyciu zaprojektowanych przez badaczy form odlewniczych. Produkcja odbywa się poprzez wprasowanie grubych cząstek gumy z opon samochodowych w świeży beton. Naukowcy twierdzą, znacznie poprawia to wydajność materiału budowlanego. Nowy proces produkcyjny ma przynieść także duże korzyści środowiskowe i ekonomiczne. Ponieważ większość typowego betonu to grube kruszywo, zastąpienie tego wszystkiego zużytą gumą z opon może znacznie zmniejszyć zużycie zasobów naturalnych, a także rozwiązać poważne wyzwanie środowiskowe związane z tym, co zrobić ze zużytymi oponami – powiedział profesor Jie Li, współautor badania i kierownik zespołu. Problem ten widoczny jest szczególnie w Australii, z której nie eksportuje się zużytych opon. Także na całym świecie coraz większe znaczenie mają nowe metody ich recyklingu i ponownego przetwarzania. Do 2030 roku corocznie zużywanych będzie nawet około 1,2 miliarda opon samochodowych. Dokonanie naukowców pomoże w ponownym przetwarzaniu setek tysięcy ton gumy, która w przeciwnym razie zalegałaby na wysypiskach śmieci. Na szczęście coraz więcej firm korzysta z bardziej ekologicznego betonu, także w Polsce. Skanska stawia na zrównoważone rozwiązania Beton odpowiada za około 56% śladu węglowego związanego z produkcją kluczowych produktów budowlanych wykorzystywanych w inwestycjach Skanska. Właśnie dlatego deweloper wprowadza rozwiązania, które mają realny i znaczący wpływ na redukcję emisji CO2. Jest to między innymi zastosowanie innowacyjnych materiałów o mniejszym śladzie węglowym, niż te tradycyjne. Na poziomie procesu wytwarzania, produkt firmy Bosta-Beton wykazuje emisyjność niższą o 46% w stosunku do klasycznego betonu. Ten zrównoważony materiał po raz kolejny zostanie wykorzystany przy budowie jednego z warszawskich wieżowców. Skanska: beton o obniżonym śladzie węglowym przy realizacji kolejnego biurowca źródło: rmit.edu.au, zdj. główne – Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.