Inżynierom udało się zastąpić 100% konwencjonalnych kruszyw w betonie – takich jak żwir i tłuczeń – gumą ze zużytych opon samochodowych. Nowy produkt spełnia wymogi przepisów budowlanych, a jego zastosowanie na dużą skalę może zmienić oblicze światowego budownictwa.
Beton w 100% z opon
Niewielkie ilości cząstek gumy z opon są już używane do zastąpienia niektórych kruszyw potrzebnych do produkcji betonu. Do tej pory jednak guma nie była w stanie zastąpić w pełni pozostałych materiałów. Beton, który powstawał z takich mieszanek, był słaby i nie spełniał wymaganych norm. Teraz uległo to zmianie i możemy mówić o ważnym kroku w stronę gospodarki o obiegu zamkniętym.
Zespół z australijskiego Uniwersytetu RMIT twierdzi, że opracował nowy, bardziej ekologiczny i lżejszy beton, który pozwoli także znacznie obniżyć koszty produkcji i transportu. Badanie na ten temat opublikowane zostało przez naukowców w czasopiśmie Resources, Conservation & Recycling. Ukazuje ono proces produkcji lekkiego betonu konstrukcyjnego, w którym guma z zużytych opon samochodowych całkowicie zastąpiła stosowane zwykle używane grube kruszywa.
Mohammad Momeen Ul Islam, główny autor badania i doktorant z Wydziału Inżynierii Uniwersytetu RMIT, twierdzi, że nowe odkrycia zespołu zmieniają dotychczasowe przekonania na temat tego, co można osiągnąć za pomocą przetworzonych cząstek gumy w betonie.
Dzięki naszej precyzyjnej metodzie odlewania wykazaliśmy, że utrzymujące się od dziesięcioleci ograniczenia w stosowaniu dużych ilości gruboziarnistych cząstek gumy do produkcji betonu można teraz przezwyciężyć – powiedział Islam.
Na czym polega produkcja betonu nowej generacji?
Metoda zespołu z Australii opiera się na użyciu zaprojektowanych przez badaczy form odlewniczych. Produkcja odbywa się poprzez wprasowanie grubych cząstek gumy z opon samochodowych w świeży beton. Naukowcy twierdzą, znacznie poprawia to wydajność materiału budowlanego.
Nowy proces produkcyjny ma przynieść także duże korzyści środowiskowe i ekonomiczne.
Ponieważ większość typowego betonu to grube kruszywo, zastąpienie tego wszystkiego zużytą gumą z opon może znacznie zmniejszyć zużycie zasobów naturalnych, a także rozwiązać poważne wyzwanie środowiskowe związane z tym, co zrobić ze zużytymi oponami – powiedział profesor Jie Li, współautor badania i kierownik zespołu.
Problem ten widoczny jest szczególnie w Australii, z której nie eksportuje się zużytych opon. Także na całym świecie coraz większe znaczenie mają nowe metody ich recyklingu i ponownego przetwarzania. Do 2030 roku corocznie zużywanych będzie nawet około 1,2 miliarda opon samochodowych. Dokonanie naukowców pomoże w ponownym przetwarzaniu setek tysięcy ton gumy, która w przeciwnym razie zalegałaby na wysypiskach śmieci.
Na szczęście coraz więcej firm korzysta z bardziej ekologicznego betonu, także w Polsce.
Skanska stawia na zrównoważone rozwiązania
Beton odpowiada za około 56% śladu węglowego związanego z produkcją kluczowych produktów budowlanych wykorzystywanych w inwestycjach Skanska. Właśnie dlatego deweloper wprowadza rozwiązania, które mają realny i znaczący wpływ na redukcję emisji CO2.
Jest to między innymi zastosowanie innowacyjnych materiałów o mniejszym śladzie węglowym, niż te tradycyjne. Na poziomie procesu wytwarzania, produkt firmy Bosta-Beton wykazuje emisyjność niższą o 46% w stosunku do klasycznego betonu. Ten zrównoważony materiał po raz kolejny zostanie wykorzystany przy budowie jednego z warszawskich wieżowców.
źródło: rmit.edu.au, zdj. główne – Canva
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.