Ekologia Udało się opracować beton w 100% z opon. Duża zmiana w światowym budownictwie? 17 sierpnia 2022 Ekologia Udało się opracować beton w 100% z opon. Duża zmiana w światowym budownictwie? 17 sierpnia 2022 Przeczytaj także Ochrona środowiska Czy mocz może spowodować katastrofę ekologiczną? Pomyśl, nim załatwisz się pod krzaczkiem Znamy to doskonale – lato, ciepło, jesteśmy w lesie czy nad morzem, a do najbliższej toalety daleko. W takiej sytuacji, jeśli zajdzie potrzeba, najczęściej oddajemy mocz pod drzewo lub krzak. Czy to jednak na pewno zdrowe dla środowiska? Jak nasz mocz może wpłynąć na naturę? Ochrona środowiska Setki martwych ryb. Czy rzeka została zatruta? W Kanale Bernardyńskim na rzece Prośnie znaleziono setki śniętych ryb. Eksperci zbadają, czy doszło do celowego zatrucia wody. To nie jedyny taki przypadek w ostatnim czasie w Polsce. Inżynierom udało się zastąpić 100% konwencjonalnych kruszyw w betonie – takich jak żwir i tłuczeń – gumą ze zużytych opon samochodowych. Nowy produkt spełnia wymogi przepisów budowlanych, a jego zastosowanie na dużą skalę może zmienić oblicze światowego budownictwa. Reklama Beton w 100% z opon Niewielkie ilości cząstek gumy z opon są już używane do zastąpienia niektórych kruszyw potrzebnych do produkcji betonu. Do tej pory jednak guma nie była w stanie zastąpić w pełni pozostałych materiałów. Beton, który powstawał z takich mieszanek, był słaby i nie spełniał wymaganych norm. Teraz uległo to zmianie i możemy mówić o ważnym kroku w stronę gospodarki o obiegu zamkniętym. Zespół z australijskiego Uniwersytetu RMIT twierdzi, że opracował nowy, bardziej ekologiczny i lżejszy beton, który pozwoli także znacznie obniżyć koszty produkcji i transportu. Badanie na ten temat opublikowane zostało przez naukowców w czasopiśmie Resources, Conservation & Recycling. Ukazuje ono proces produkcji lekkiego betonu konstrukcyjnego, w którym guma z zużytych opon samochodowych całkowicie zastąpiła stosowane zwykle używane grube kruszywa. Mohammad Momeen Ul Islam, główny autor badania i doktorant z Wydziału Inżynierii Uniwersytetu RMIT, twierdzi, że nowe odkrycia zespołu zmieniają dotychczasowe przekonania na temat tego, co można osiągnąć za pomocą przetworzonych cząstek gumy w betonie. Dzięki naszej precyzyjnej metodzie odlewania wykazaliśmy, że utrzymujące się od dziesięcioleci ograniczenia w stosowaniu dużych ilości gruboziarnistych cząstek gumy do produkcji betonu można teraz przezwyciężyć – powiedział Islam. Na czym polega produkcja betonu nowej generacji? Metoda zespołu z Australii opiera się na użyciu zaprojektowanych przez badaczy form odlewniczych. Produkcja odbywa się poprzez wprasowanie grubych cząstek gumy z opon samochodowych w świeży beton. Naukowcy twierdzą, znacznie poprawia to wydajność materiału budowlanego. Nowy proces produkcyjny ma przynieść także duże korzyści środowiskowe i ekonomiczne. Ponieważ większość typowego betonu to grube kruszywo, zastąpienie tego wszystkiego zużytą gumą z opon może znacznie zmniejszyć zużycie zasobów naturalnych, a także rozwiązać poważne wyzwanie środowiskowe związane z tym, co zrobić ze zużytymi oponami – powiedział profesor Jie Li, współautor badania i kierownik zespołu. Problem ten widoczny jest szczególnie w Australii, z której nie eksportuje się zużytych opon. Także na całym świecie coraz większe znaczenie mają nowe metody ich recyklingu i ponownego przetwarzania. Do 2030 roku corocznie zużywanych będzie nawet około 1,2 miliarda opon samochodowych. Dokonanie naukowców pomoże w ponownym przetwarzaniu setek tysięcy ton gumy, która w przeciwnym razie zalegałaby na wysypiskach śmieci. Na szczęście coraz więcej firm korzysta z bardziej ekologicznego betonu, także w Polsce. Skanska stawia na zrównoważone rozwiązania Beton odpowiada za około 56% śladu węglowego związanego z produkcją kluczowych produktów budowlanych wykorzystywanych w inwestycjach Skanska. Właśnie dlatego deweloper wprowadza rozwiązania, które mają realny i znaczący wpływ na redukcję emisji CO2. Jest to między innymi zastosowanie innowacyjnych materiałów o mniejszym śladzie węglowym, niż te tradycyjne. Na poziomie procesu wytwarzania, produkt firmy Bosta-Beton wykazuje emisyjność niższą o 46% w stosunku do klasycznego betonu. Ten zrównoważony materiał po raz kolejny zostanie wykorzystany przy budowie jednego z warszawskich wieżowców. Skanska: beton o obniżonym śladzie węglowym przy realizacji kolejnego biurowca źródło: rmit.edu.au, zdj. główne – Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.