UE przeznaczy 880 mln euro na modernizację polskiego systemu kolejowego

Komisja Europejska w ramach polityki spójności przyjęła dwa projekty dotyczące ulepszenia polskiej sieci kolejowej, zwiększenia jej wydajności przewozowej i bezpieczeństwa. Prace mają potrwać do stycznia 2023 roku, a na ich dofinansowanie UE przeznaczy 880 mln euro.

Prace finansowane przez Unię Europejską dotyczyć będą części korytarza kolejowego o długości 214,5 km na odcinku Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice, między województwem śląskim, a łódzkim. Zakres projektu obejmuje m.in. wymianę torowiska i modernizację oraz budowę mostów. Dzięki inwestycji czas przewozu towarów skrócony zostanie o 37 minut, a czas przewozu pasażerów pomiędzy regionami o prawie pół godziny. Przeprowadzane prace mają również poprawić dostęp do infrastruktury kolejowej osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.

Fotowoltaika od Columbus Energy

Sprawne połączenia kolejowe w ruchu pasażerskim i towarowym zwiększą spójność terytorialną i jednocześnie zapewnią lepszą jakość powietrza w perspektywie długoterminowej w Polsce. Jest to kolejny przykład udanego działania w ramach polityki spójności – powiedział Johannes Hahn, komisarz ds. polityki sąsiedztwa, negocjacji w sprawie rozszerzenia i polityki regionalnej.

Dodatkowe dofinansowanie w kwocie 43 mln euro ma pokryć koszty zakupu ponad 930 platform kolejowych przystosowanych do przewozu kontenerów. Planowo będą obsługiwać 91 połączeń między terminalami kontenerowymi na terenie całej Polski. – Celem jest przeniesienie przewozu towarów z dróg na tory kolejowe, co ma służyć ograniczeniu emisji dwutlenku węgla i zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach poprzez zmniejszenie liczby jeżdżących po nich ciężarówek – napisano w oficjalnym komunikacie Komisji Europejskiej.