Największa na świecie fabryka e-metanolu powstanie w duńskiej wiosce Kassø. Wyprodukowane tam paliwo może posłużyć do zasilenia największych na świecie statków transportowych. I jest ekologiczne! Projekt jest także przykładem technologii power-to-X. Czym jest power-to-X? Wyjaśniamy w tekście.
Największa na świecie fabryka e-metanolu
30 listopada Gmina Aabenraa w Danii przyjęła lokalny plan zagospodarowania przestrzennego, dzięki któremu powstanie tam największa na świecie fabryka e-metanolu. Za projekt odpowiedzialna jest firma European Energy. W październiku Duński Fundusz Zielonych Inwestycji zgodził się na zapewnienie finansowania projektu kwotą w wysokości 53 mln euro.
– Bardzo się cieszę, że dziś uchwaliliśmy miejscowy plan dla tego terenu (…) Jest to początek dużego i bardzo ambitnego projektu, który pod każdym względem jest zgodny z celami i podejściem, jakie mamy w zakresie zielonej transformacji.
– European Energy już zgłosiło inwestycję na tym terenie, a plany budowy jednej z absolutnie największych na świecie elektrowni power-to-X to sposób na umieszczenie gminy Aabenraa na mapie – także jeśli chodzi o zieloną transformację – powiedział burmistrz Jan Ribera Jakobsen.
Po uruchomieniu instalacja będzie mogła produkować zielony metanol przy użyciu energii elektrycznej z pobliskich elektrowni słonecznych, wody i CO2. To składniki niezbędne do otrzymania tego ekologicznego paliwa.
E-metanol i duńskie ambicje klimatyczne
Metanol jest płynny w temperaturze pokojowej i nie wymaga wysokiego ciśnienia, w przeciwieństwie np. do wodoru i LNG, co ułatwia jego transport. Jego wytworzenie wymaga stosunkowo niewielkiej ilości energii w porównaniu na przykład z olejem napędowym.
Ponadto metanol wiąże się z mniejszym ryzykiem wpływu na klimat w porównaniu np. z metanem, który sam w sobie jest silnym gazem cieplarnianym. Podczas spalania metanolu powstaje głównie dwutlenek węgla i para wodna, ale w przypadku e-metanolu produkowanego ze źródeł odnawialnych i przy zastosowaniu odpowiednich metod spalania można uzyskać emisję bliską zeru netto. Wykorzystanie zielonego metanolu jest zatem uważane za wykonalne i niskoemisyjne rozwiązanie przeznaczone w szczególności do transportu morskiego.
– Ambicją naszego planu rozwoju 2035 – The Good Life – jest pomaganie w tworzeniu zielonego rozwoju, między innymi poprzez nowe, zielone technologie, takie jak obiekty PtX. Chcemy być liderami w dziedzinie zielonej energii i wierzę, że robimy krok w tym kierunku – powiedziała Dorte Soll, przewodnicząca Komisji ds. Planowania, Technologii i Obszarów Wiejskich w duńskiej Gminie Aabenraa.
Mieszkańcy małej gminy chcą do 2030 roku zmniejszyć swoją emisję CO2 aż o 70 %. W tym celu posłuży właśnie projekt power-to-X. Co dokładnie oznacza ten termin?
Power-to-X
Elektrownia Power-to-X służy do przetwarzania energii elektrycznej np. z elektrowni słonecznych na inne formy zielonej energii, takie jak wodór czy metanol, które później można wykorzystać jako paliwo np. dla statków.
Termin Power-to-X jest powszechnie używany w Niemczech i prawdopodobnie właśnie stamtąd się wynosi. W tej koncepcji chodzi przede wszystkim o łączenie ze sobą sektorów energetycznych – zagospodarowanie nadwyżek odnawialnej energii, którego nie mogą zostać zmagazynowane w inny sposób, ale mogą zostać wykorzystane np. w postaci ekologicznych paliw.
To nie pierwszy projekt power-to-X realizowany w Danii. Elektrownia wiatrowa European Energy w Esbjerg będzie produkowała zielony wodór dla statków zacumowanych w porcie, a także dla odbiorców przemysłowych w Danii. DIN Forsyning, miejscowy operator sieci ciepłowniczej, zawarł umowę z European Energy na odbiór nadmiaru ciepła z produkcji wodoru.
E-metanol z produkcji power-to-X zasili flotę bałtyckich kontenerowców. Pierwsze statki na metanol mogą pojawić się na Bałtyku już w 2024 roku.
źródło: aabenraa.dk, zdj. główne: Canva/ Maersk
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.