Wiadomości OZE W Los Angeles powstaną „plastikowe” drogi22 października 2019 Wiadomości OZE W Los Angeles powstaną „plastikowe” drogi22 października 2019Przeczytaj także OZE Jak energetyka rozproszona i OZE podtrzymują Ukrainę w czasie wojny? [WYWIAD] Jak Ukraińska energetyka radzi sobie z rosyjskimi atakami rakietowymi? Jak przerwy w dostawach prądu wpływają na życie Ukraińców? Jakie jest znaczenie zachodniej pomocy dla funkcjonowania państwa i jak wyglądać będzie obudowa ukraińskiego systemu elektroenergetycznego? Na te i inne pytania odpowiada w wywiadzie dla portalu Świat OZE, Maciej Zaniewicz, starszy analityk w Forum Energii. Wiadomości OZE PKN Orlen to największy emitent polskiego przemysłu. Kto jeszcze znalazł się w rankingu? Największe zakłady przemysłowe w Polsce generują 46 mln ton CO2 rocznie – wynika z najnowszej analizy Instratu. Think-tank wziął pod uwagę 56 największych zakładów w Polsce. Na czele znalazł się PKN Orlen Los Angeles, we współpracy z innowacyjną firmą Technisoil, planuje do budowy dróg wykorzystać tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu. Zastąpienie asfaltu plastikiem ma przynieść oszczędności zarówno w budownictwie drogowym, jak i w zarządzaniu odpadami.Tradycyjnym materiałem używanym do budowy dróg jest asfalt pochodzenia naturalnego lub asfalt otrzymywany jako jedna z frakcji przerobu ropy naftowej. Konstruktorzy firmy Technisoil planują zastąpić go „olejem z tworzywa sztucznego”, czyli środkiem wiążącym otrzymanym z plastikowego granulatu. Powstające w procesie recyklingu odpadów plastikowe bryłki zostaną przetopione w pewien rodzaj bitumu (czyli substancji na bazie oleju), który zmieszany z innymi materiałami chodnikowymi ma być alternatywą dla tradycyjnego asfaltu. Władze Los Angeles planują zastosować tę innowacyjną metodę na rogu West First Street i North Grand Avenue.Według szacunków ekspertów korzyści z „plastikowych” dróg jest naprawdę wiele. Po pierwsze, mogą pomóc rozwiązać problem nadmiaru odpadów z tworzyw sztucznych, które z roku na rok coraz bardziej piętrzą się na wysypiskach. Ponadto ta technologia, w przeciwieństwie do zwykłego asfaltu, wykorzystuje niewielką ilość ropy naftowej, przez co budowa dróg jest szybsza i charakteryzuje się mniejszym śladem węglowym. „Plastikowe” drogi mają również aspekt ekonomiczny – używane do ich budowy materiały są znacznie tańsze, a przy tym siedmiokrotnie wytrzymalsze niż tradycyjny asfalt. Przeprowadzane testy wykluczyły także przedostawanie się cząsteczek mikroplastiku do wód gruntowych.fot: Skrzyżowanie First Street i Grand Avenue. Miejsce pierwszego testu plastikowego asfaltu (fot. Wiki)Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.