Elektromobilność W Pruszkowie powstanie gigafabryka baterii dla elektryków i magazynów energii 21 czerwca 2023 Elektromobilność W Pruszkowie powstanie gigafabryka baterii dla elektryków i magazynów energii 21 czerwca 2023 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Nowa bateria co 11 minut. Takie wyniki ma osiągać wieloskalowy zakład produkcyjny, który powstaje w podwarszawskim Pruszkowie. W tej gigafabryce o powierzchni ponad 16 tys. m2 będą powstawać baterie dla samochodów elektrycznych oraz magazyny energii. Reklama Gigafabryka baterii w Pruszkowie Pod Warszawą powstaje jedna z największych fabryk baterii w całej Europie – GigafactoryX. To projekt polskiej spółki Impact Clean Power Technology, która należy do grupy Grenvia. Obiekt ma osiągnąć powierzchnię 16 300 m2, a w obrębie tego terenu powstaną m.in. zakład testowania baterii i zaawansowane centrum badawczo-rozwojowe. W gigafabryce będą produkowane systemy bateryjne dedykowane różnym typom pojazdów elektrycznych – od samochodów, przez autobusy aż po kolej, a także magazyny energii. Systemy zasilania będą oparte o ogniwa litowo-jonowe w technologiach: LTO (tytanowej), baterie LFP (żelazowo-fosforowej) i baterie NMC (niklowo-manganowej). Projekt GigafactoryX to kolejny wielki krok w rozwoju Impact Clean Power Technology. Pierwszy etap inwestycji pozwoli na już w przyszłym roku zwiększyć moce produkcyjne do poziomu 1,2GWh rocznie, dzięki czemu zagwarantujemy bezpieczeństwo dostaw systemów bateryjnych dla wiodących światowych marek, które są naszymi partnerami – powiedział Bartek Kras, prezes zarządu Impact Clean Power Technology. Docelowo, w 2027 roku, produkcja osiągnie poziom 4GWh rocznie. Powstanie GigafactoryX oznacza, że Polska będzie wiodącym w Europie dostawcą baterii dla branży e-mobility, a to wszystko w oparciu o polskie rozwiązania – dodał. Projekt budynku GigafactoryX przygotowała Medusa Group. Celem architektów było stworzenie nowego wymiaru architektury przemysłowej, która będzie bardziej przyjazna dla środowiska. W związku z tym przed frontem budynku fabryki dodano drewnianą konstrukcję, która podtrzymuje zewnętrzne balkony, a zakład otoczony donicami z zielenią. Dodatkowo zakład będzie częściowo zasilany przez panele fotowoltaiczne, a także wyposażony w magazyn energii o mocy około 1 MW. Fot. mat. prasowy Fot. mat. prasowy Fot. mat. prasowy Przestrzeń biurowa została wyposażona w wiele elementów roślinnych. Fot. mat. prasowy 16 tys. baterii w rok Rozpoczęcie prac montażowych przewidziane jest na lipiec 2023 roku. Zaawansowana technologicznie, bezpieczna linia produkcyjna będzie dedykowana produkcji systemów bateryjnych do autobusów elektrycznych w trzech referencjach, z możliwością rozbudowy o kolejne. Linia posiada wymiary 60 na 16 metrów. Zastosowano w niej pętlę produkcyjną, która pozwala na optymalizację procesu w zależności od typu produktu. W efekcie to rozwiązanie gwarantuje oszczędność zarówno miejsca, jak i kosztów ponoszonych przez inwestora. Dzięki temu ICPT planuje w 2024 roku wyprodukować 16 tys. sztuk różnych systemów bateryjnych. Szybki cykl montażu pozwoli na składanie jednej baterii o wadze 500 kg w 11 minut. W dodatku inwestor chwali się, że całkowicie zautomatyzowany system montażu komponentów pozwoli na osiągnięcie jakości na wysokim poziomie za każdym razem. Przeczytaj o innych wielkoskalowych projektach w Polsce: W Gdańsku powstała największa fabryka magazynów energii w Europie. Pod Tarnowem powstanie fabryka magazynów energii. Milionowa inwestycja “Polaka, który uratował Teslę”. W Polsce powstała pierwsza w Europie gigafabryka materiałów akumulatorowych. Zakład w 100% zasila wiatr. Źródło i fot. główna: mat. prasowy Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.