Energetyka W Szwecji powstanie największa w Europie fabryka zielonego e-metanolu 29 grudnia 2022 Energetyka W Szwecji powstanie największa w Europie fabryka zielonego e-metanolu 29 grudnia 2022 Przeczytaj także Energetyka Ceny prądu w 2025 roku – rząd zapowiada przedłużenie działań osłonowych Do Kancelarii Rady Ministrów został złożony projekt ustawy o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej. Zgodnie z jego założeniami mrożenie cen energii ma zostać przedłużone, w zawieszeniu pozostaje również opłata mocowa. Energetyka Chińska sieć wysokiego napięcia przesyła energię z OZE. “Pociąg do zasilania” ma aż 1900 km! Technologia UHV służy do szybkiego przesyłu energii pomiędzy oddalonymi od siebie miejscami. Wraz z rozwojem inwestycji w odnawialne źródła energii, stała się sposobem na sprawny transport mocy, wytworzonej przez farmy słoneczne i wiatrowe. Ørsted podjął ostateczną decyzję inwestycyjną w sprawie projektu FlagshipONE. Największa w Europie fabryka e-metanolu powstanie w Szwecji i będzie w stanie produkować 50 tysięcy ton tego ekologicznego paliwa rocznie. Na czym polega inwestycja? Reklama Największa w Europie fabryka e-metanolu Duńczycy chce zająć wiodącą pozycję w dziedzinie produkcji wodoru i innych paliw ekologicznych. Projekt Ørsted pod względem możliwości produkcyjnych konkurować będzie z inną dużą fabryką e-metanolu, także zlokalizowaną w Danii. Zlokalizowany w Örnsköldsvik w północnej Szwecji FlagshipONE rozpocznie działalność w 2025 roku i będzie produkować około 50 000 ton e-metanolu rocznie. Wykorzystanie zielonego metanolu jest uważane za niskoemisyjne rozwiązanie przeznaczone w szczególności do transportu morskiego. Paliwo ma przyczynić się do dekarbonizacji światowego przemysłu żeglugowego. Globalna żegluga odpowiada za około 3% globalnej emisji dwutlenku węgla. Metanol jest płynny w temperaturze pokojowej i nie wymaga wysokiego ciśnienia, w przeciwieństwie np. do wodoru i LNG, co ułatwia jego transport. Jego wytworzenie wymaga stosunkowo niewielkiej ilości energii w porównaniu na przykład z olejem napędowym. Ponadto metanol wiąże się z mniejszym ryzykiem wpływu na klimat w porównaniu np. z metanem, który sam w sobie jest silnym gazem cieplarnianym. Podczas spalania metanolu powstaje głównie dwutlenek węgla i para wodna, ale w przypadku e-metanolu produkowanego ze źródeł odnawialnych i przy zastosowaniu odpowiednich metod spalania można uzyskać emisję bliską zeru netto. FlagshipONE będzie pierwszym obiektem Power-to-X firmy Ørsted na skalę komercyjną. Co zakładają plany inwestycyjne Duńczyków? Power-to-X Ørsted rozpocznie budowę FlagshipONE wiosną 2023 roku. Projekt będzie zlokalizowany na terenie elektrociepłowni opalanej biomasą w Örnsköldsvik i powstanie w technologii Power-to-X. Technologia Power-to-X służy do przetwarzania energii elektrycznej np. z elektrowni słonecznych na inne formy zielonej energii, takie jak wodór czy metanol, które później można wykorzystać jako paliwo np. dla statków. Termin Power-to-X jest powszechnie używany w Niemczech i prawdopodobnie właśnie stamtąd pochodzi.. W tej koncepcji chodzi przede wszystkim o łączenie ze sobą sektorów energetycznych – zagospodarowanie nadwyżek odnawialnej energii, którego nie mogą zostać zmagazynowane w inny sposób, ale mogą zostać wykorzystane np. w postaci ekologicznych paliw. Zobacz też: Ciepło z produkcji wodoru ogrzeje 200 domów w Danii. Pierwszy taki projekt na świecie E-metanol z FlagshipONE będzie produkowany przy użyciu odnawialnej energii elektrycznej i biogennego dwutlenku węgla wychwytywanego przez pobliską elektrownię. FlagshipONE będzie wykorzystywać parę, wodę procesową i wodę służącą do chłodzenia zlokalizowanego niedaleko zakładu energetycznego. Nadmiar ciepła z procesu produkcji e-metanolu zostanie dostarczony z powrotem do sieci ciepłowniczej. To z kolei przykład wykorzystania ciepła odpadowego. – Teraz bardziej niż kiedykolwiek świat potrzebuje odważnych projektów zielonej energii, aby walczyć ze zmianami klimatycznymi, dekarbonizować sektory trudne do elektryfikacji i zapewnić regionalną niezależność energetyczną.E-metanol jest obecnie najlepszym dostępnym rozwiązaniem do dekarbonizacji sektorów trudnych do zelektryfikowania, takich jak globalna żegluga, a dzięki temu pierwszemu projektowi na skalę komercyjną Ørsted przełamie pierwszy krok w rozwoju naszego wiodącego w branży szeregu projektów e-metanolu – powiedział Mads Nipper, prezes grupy i dyrektor generalny Ørsted. Czy e-metanol faktycznie ma szansę stać się paliwem przyszłości? Zielony transport morski Obecnie paliwa ekologiczne mogące służyć w żegludze mają wyższą cenę w porównaniu z alternatywami opartymi na paliwach kopalnych. Branża potrzebuje wspierających regulacji, które mogłyby pobudzić popyt i przyspieszyć wykorzystanie ekologicznych metod na dużą skalę. Na ten moment ceny e-metanolu produkowanego z wykorzystaniem takich zakładów jak FlagshipONE podlegają znacznej niepewności, a co za tym idzie, zapotrzebowanie ze stron deweloperów i firm transportowych także pozostaje niewielkie. Ørsted wychodzi naprzeciw przyszłym potrzebom i rozszerza obecność w projektach Power-to-X w Europie Północnej i Stanach Zjednoczonych – w Kopenhadze i u wybrzeży Zatoki Meksykańskiej. FlagshipONE to pierwszy projekt z serii rurociągów służących do transportu ekologicznych paliw. – Ostateczna decyzja inwestycyjna dotycząca FlagshipONE dowodzi naszego zamiaru podjęcia proaktywnych decyzji inwestycyjnych w celu przyspieszenia szybkiego dojrzewania rynku Power-to-X poza ambicjami i zapowiedziami oraz w zakresie dostarczania molekuł w celu zmniejszenia emisji. Nasze pierwsze morskie projekty wiatrowe wiązały się ze znacznym ryzykiem, ale widzieliśmy drogę do wykorzystania naszych możliwości w celu dostarczenia tej technologii jako kamienia węgielnego zielonej transformacji. Dzisiaj Power-to-X znajduje się w podobnym punkcie zwrotnym – a w Ørsted jesteśmy ponownie gotowi podjąć ryzyko i przewodzić dojrzewaniu tej kluczowej technologii – powiedziała Olivia Breese, CEO Ørsted Power-to-X. Jak wykorzystanie zielonego e-metanolu wygląda w praktyce? Pierwsze na świecie statki na metanol to odważny pomysł Maersk – największej na rynku firmy zajmującej się transportem kontenerowców. Flota ośmiu takich kontenerowców wypłynie na Bałtyk już w pierwszym kwartale 2024 roku. Na czym polega ta przyjazna środowisku technologia? Pierwsze na świecie statki na metanol już w 2024 roku! Bałtyk z kontenerowcami nowej generacji źródło: Ørsted, zdj. główne: Ørsted Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.