Energetyka W Szwecji powstanie największa w Europie fabryka zielonego e-metanolu 29 grudnia 2022 Energetyka W Szwecji powstanie największa w Europie fabryka zielonego e-metanolu 29 grudnia 2022 Przeczytaj także Ochrona środowiska Rzeka pełna śmieci, urzędy pełne wymówek. Kto posprząta krakowską rzekę Prądnik? Rzeka Prądnik, nazywana również “krakowską amazonką” pęka w szwach od kilogramów śmieci, które stale są do niej wrzucane. Tymczasem interwencja mieszkańców kończy się zaskakującą odmową i argumentem – Wody Polskie nie są od zbierania śmieci. Kto weźmie odpowiedzialność za czystość rzeki Prądnik? Energetyka Operatorzy płacą za wyłączenie paneli fotowoltaicznych. Nowy sposób na przeciążoną sieć Przeciążone sieci energetyczne to problem, który spotyka coraz więcej państw. Aby sobie z nim radzić operatorzy wprowadzają rekompensatę finansową za wyłączenie instalacji w godzinach szczytu. Czy taki pomysł spodoba się prosumentom? Ørsted podjął ostateczną decyzję inwestycyjną w sprawie projektu FlagshipONE. Największa w Europie fabryka e-metanolu powstanie w Szwecji i będzie w stanie produkować 50 tysięcy ton tego ekologicznego paliwa rocznie. Na czym polega inwestycja? Reklama Największa w Europie fabryka e-metanolu Duńczycy chce zająć wiodącą pozycję w dziedzinie produkcji wodoru i innych paliw ekologicznych. Projekt Ørsted pod względem możliwości produkcyjnych konkurować będzie z inną dużą fabryką e-metanolu, także zlokalizowaną w Danii. Zlokalizowany w Örnsköldsvik w północnej Szwecji FlagshipONE rozpocznie działalność w 2025 roku i będzie produkować około 50 000 ton e-metanolu rocznie. Wykorzystanie zielonego metanolu jest uważane za niskoemisyjne rozwiązanie przeznaczone w szczególności do transportu morskiego. Paliwo ma przyczynić się do dekarbonizacji światowego przemysłu żeglugowego. Globalna żegluga odpowiada za około 3% globalnej emisji dwutlenku węgla. Metanol jest płynny w temperaturze pokojowej i nie wymaga wysokiego ciśnienia, w przeciwieństwie np. do wodoru i LNG, co ułatwia jego transport. Jego wytworzenie wymaga stosunkowo niewielkiej ilości energii w porównaniu na przykład z olejem napędowym. Ponadto metanol wiąże się z mniejszym ryzykiem wpływu na klimat w porównaniu np. z metanem, który sam w sobie jest silnym gazem cieplarnianym. Podczas spalania metanolu powstaje głównie dwutlenek węgla i para wodna, ale w przypadku e-metanolu produkowanego ze źródeł odnawialnych i przy zastosowaniu odpowiednich metod spalania można uzyskać emisję bliską zeru netto. FlagshipONE będzie pierwszym obiektem Power-to-X firmy Ørsted na skalę komercyjną. Co zakładają plany inwestycyjne Duńczyków? Power-to-X Ørsted rozpocznie budowę FlagshipONE wiosną 2023 roku. Projekt będzie zlokalizowany na terenie elektrociepłowni opalanej biomasą w Örnsköldsvik i powstanie w technologii Power-to-X. Technologia Power-to-X służy do przetwarzania energii elektrycznej np. z elektrowni słonecznych na inne formy zielonej energii, takie jak wodór czy metanol, które później można wykorzystać jako paliwo np. dla statków. Termin Power-to-X jest powszechnie używany w Niemczech i prawdopodobnie właśnie stamtąd pochodzi.. W tej koncepcji chodzi przede wszystkim o łączenie ze sobą sektorów energetycznych – zagospodarowanie nadwyżek odnawialnej energii, którego nie mogą zostać zmagazynowane w inny sposób, ale mogą zostać wykorzystane np. w postaci ekologicznych paliw. Zobacz też: Ciepło z produkcji wodoru ogrzeje 200 domów w Danii. Pierwszy taki projekt na świecie E-metanol z FlagshipONE będzie produkowany przy użyciu odnawialnej energii elektrycznej i biogennego dwutlenku węgla wychwytywanego przez pobliską elektrownię. FlagshipONE będzie wykorzystywać parę, wodę procesową i wodę służącą do chłodzenia zlokalizowanego niedaleko zakładu energetycznego. Nadmiar ciepła z procesu produkcji e-metanolu zostanie dostarczony z powrotem do sieci ciepłowniczej. To z kolei przykład wykorzystania ciepła odpadowego. – Teraz bardziej niż kiedykolwiek świat potrzebuje odważnych projektów zielonej energii, aby walczyć ze zmianami klimatycznymi, dekarbonizować sektory trudne do elektryfikacji i zapewnić regionalną niezależność energetyczną.E-metanol jest obecnie najlepszym dostępnym rozwiązaniem do dekarbonizacji sektorów trudnych do zelektryfikowania, takich jak globalna żegluga, a dzięki temu pierwszemu projektowi na skalę komercyjną Ørsted przełamie pierwszy krok w rozwoju naszego wiodącego w branży szeregu projektów e-metanolu – powiedział Mads Nipper, prezes grupy i dyrektor generalny Ørsted. Czy e-metanol faktycznie ma szansę stać się paliwem przyszłości? Zielony transport morski Obecnie paliwa ekologiczne mogące służyć w żegludze mają wyższą cenę w porównaniu z alternatywami opartymi na paliwach kopalnych. Branża potrzebuje wspierających regulacji, które mogłyby pobudzić popyt i przyspieszyć wykorzystanie ekologicznych metod na dużą skalę. Na ten moment ceny e-metanolu produkowanego z wykorzystaniem takich zakładów jak FlagshipONE podlegają znacznej niepewności, a co za tym idzie, zapotrzebowanie ze stron deweloperów i firm transportowych także pozostaje niewielkie. Ørsted wychodzi naprzeciw przyszłym potrzebom i rozszerza obecność w projektach Power-to-X w Europie Północnej i Stanach Zjednoczonych – w Kopenhadze i u wybrzeży Zatoki Meksykańskiej. FlagshipONE to pierwszy projekt z serii rurociągów służących do transportu ekologicznych paliw. – Ostateczna decyzja inwestycyjna dotycząca FlagshipONE dowodzi naszego zamiaru podjęcia proaktywnych decyzji inwestycyjnych w celu przyspieszenia szybkiego dojrzewania rynku Power-to-X poza ambicjami i zapowiedziami oraz w zakresie dostarczania molekuł w celu zmniejszenia emisji. Nasze pierwsze morskie projekty wiatrowe wiązały się ze znacznym ryzykiem, ale widzieliśmy drogę do wykorzystania naszych możliwości w celu dostarczenia tej technologii jako kamienia węgielnego zielonej transformacji. Dzisiaj Power-to-X znajduje się w podobnym punkcie zwrotnym – a w Ørsted jesteśmy ponownie gotowi podjąć ryzyko i przewodzić dojrzewaniu tej kluczowej technologii – powiedziała Olivia Breese, CEO Ørsted Power-to-X. Jak wykorzystanie zielonego e-metanolu wygląda w praktyce? Pierwsze na świecie statki na metanol to odważny pomysł Maersk – największej na rynku firmy zajmującej się transportem kontenerowców. Flota ośmiu takich kontenerowców wypłynie na Bałtyk już w pierwszym kwartale 2024 roku. Na czym polega ta przyjazna środowisku technologia? Pierwsze na świecie statki na metanol już w 2024 roku! Bałtyk z kontenerowcami nowej generacji źródło: Ørsted, zdj. główne: Ørsted Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.