OZE Warszawskie autobusy zostaną wyposażone w panele fotowoltaiczne 27 lutego 2019 OZE Warszawskie autobusy zostaną wyposażone w panele fotowoltaiczne 27 lutego 2019 Przeczytaj także Fotowoltaika Gdzie w Polsce zainstalować fotowoltaikę? Najlepsze lokalizacje Wydajność instalacji fotowoltaicznej jest zależna od kilku czynników, m.in. od lokalizacji. Zależnie od umiejscowienia budynku, szerokości geograficznej i pory roku, ilość promieni, które docierają do paneli PV jest różna. W których miejscach Polski instalacja jest najbardziej wydajna? Jak duże znaczenie ma lokalizacja dla wydajności fotowoltaiki? O te kwestie zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy. OZE Ciepło z kanałów? Już wkrótce to możliwe Charakterystyczne londyńskie obiekty, takie jak Pałac Westminsterski i Downing Street, będą ogrzewane za pomocą nadmiaru ciepła wytwarzanego przez metro, kanały i rzekę Tamizę. “Te nowe niskoemisyjne sieci ciepłownicze będą korzystać z lokalnych źródeł ciepła odpadowego, dostarczając czystą i niedrogą energię” – zapowiedział radny Partii Pracy. Warszawa stała się pierwszym polskim miastem, które zdecydowało się na wprowadzenie paneli fotowoltaicznych na szeroką skalę na dachach swoich autobusów. O zaletach tego przedsięwzięcia oraz o planach na kolejne, ekologiczne inwestycje w stolicy opowiedział Adam Stawicki, rzecznik prasowy Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Reklama – Jako pierwsi w kraju zdecydowaliśmy się na szeroką skalę na wprowadzenie paneli fotowoltaicznych na dachach autobusów. W przypadku autobusów przegubowych jest to 1,5 kW, w przypadku autobusów dwunastometrowych – 1,2 kW. To pozwala nam na zaoszczędzenie dobowo do 5% zużywanego oleju napędowego w autobusach. Pozwala na zasilanie urządzeń elektrycznych i elektronicznych w pojedzie, czyli np. biletomatów, klimatyzacji, monitoringu czy informacji wewnętrznej i zewnętrznej – podkreślił przedstawiciel MZA. Obecnie panele fotowoltaiczne zamontowane są na ponad 200 stołecznych autobusach, jednak – jak podkreśla rzecznik prasowy Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie – liczba ta będzie sukcesywnie wzrastać. Oprócz montowania paneli fotowoltaicznych na dachach autobusów MZA planuje stopniowe wprowadzenie wielu następnych proekologicznych udogodnień. Wśród nich znajdują się m.in. latarnie LED-owe montowane przy wszystkich stołecznych zajezdniach oraz zakup kolejnych autobusów elektrycznych. Warto również wspomnieć o elektrowni słonecznej zlokalizowanej na jednym z budynków zajezdni przy ul. Woronicza. – Jest to elektrownia o mocy 62 kW, która pozwala na zasilenie w dni słoneczne w pełni w energię elektryczną całego zakładu. I takie elektrownie planujemy również następne, przede wszystkim na zajezdni Redutowa, która będzie pierwszą w pełni taką ekologiczną zajezdnią, ale też również na chociażby oddziale Woronicza, gdzie przy remoncie pozostałych hal również będziemy starali się tego typu instalacje montować – powiedział Adam Stawicki. Elektrownia słoneczna zlokalizowana na zajezdni przy ul. Woronicza została wyposażona w 260 paneli fotowoltaicznych i system ładowarek niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania autobusów elektrycznych. Powyższa inwestycja umożliwiła zmniejszenie zużycia kosztów energii elektrycznych budynku o kilkadziesiąt procent. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.