Warszawskie autobusy zostaną wyposażone w panele fotowoltaiczne

Warszawa stała się pierwszym polskim miastem, które zdecydowało się na wprowadzenie paneli fotowoltaicznych na szeroką skalę na dachach swoich autobusów. O zaletach tego przedsięwzięcia oraz o planach na kolejne, ekologiczne inwestycje w stolicy opowiedział Adam Stawicki, rzecznik prasowy Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie.

Jako pierwsi w kraju zdecydowaliśmy się na szeroką skalę na wprowadzenie paneli fotowoltaicznych na dachach autobusów. W przypadku autobusów przegubowych jest to 1,5 kW, w przypadku autobusów dwunastometrowych – 1,2 kW. To pozwala nam na zaoszczędzenie dobowo do 5% zużywanego oleju napędowego w autobusach. Pozwala na zasilanie urządzeń elektrycznych i elektronicznych w pojedzie, czyli np. biletomatów, klimatyzacji, monitoringu czy informacji wewnętrznej i zewnętrznej – podkreślił przedstawiciel MZA.

Obecnie panele fotowoltaiczne zamontowane są na ponad 200 stołecznych autobusach, jednak – jak podkreśla rzecznik prasowy Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie – liczba ta będzie sukcesywnie wzrastać. Oprócz montowania paneli fotowoltaicznych na dachach autobusów MZA planuje stopniowe wprowadzenie wielu następnych proekologicznych udogodnień. Wśród nich znajdują się m.in. latarnie LED-owe montowane przy wszystkich stołecznych zajezdniach oraz zakup kolejnych autobusów elektrycznych. Warto również wspomnieć o elektrowni słonecznej zlokalizowanej na jednym z budynków zajezdni przy ul. Woronicza.

Jest to elektrownia o mocy 62 kW, która pozwala na zasilenie w dni słoneczne w pełni w energię elektryczną całego zakładu. I takie elektrownie planujemy również następne, przede wszystkim na zajezdni Redutowa, która będzie pierwszą w pełni taką ekologiczną zajezdnią, ale też również na chociażby oddziale Woronicza, gdzie przy remoncie pozostałych hal również będziemy starali się tego typu instalacje montować – powiedział Adam Stawicki.

Elektrownia słoneczna zlokalizowana na zajezdni przy ul. Woronicza została wyposażona w 260 paneli fotowoltaicznych i system ładowarek niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania autobusów elektrycznych. Powyższa inwestycja umożliwiła zmniejszenie zużycia kosztów energii elektrycznych budynku o kilkadziesiąt procent.

Dodaj komentarz

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy maksymalnie jedną wiadomość w tygodniu, nie spamujemy!

Czytaj więcej: