1200x628 4
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Wegański jadłospis na święta

Wegański jadłospis na święta

Wegański jadłospis na święta

Lubisz jeść smakowicie, zdrowo i roślinnie, ale podczas świąt przerasta Cię ilość i jakość dań serwowanych przez rodzinę? Weź sprawy w swoje ręce i zrewolucjonizuj świąteczną formułę jedzenia w Boże Narodzenie! Seleryba, wegański śledź i sojonez? Voilà!

CFF OPP 450 250 1CFF baner poziom B3 CFA 8.02
Reklama

Alternatywy dla szczęśliwej ryby

Seleryba

Jeżeli lubisz selery, to ten przepis jest dla Ciebie. Od lat stosowany w kuchni roślinnej i przyrządzany podczas wigilijnej wieczerzy. Nie tylko dla wegan. Wodorosty nori kupicie w większości sklepów ze zdrową żywnością i większych dyskontach na działach z kuchnią świata.

Składniki:

  • 2 selery
  • bulion warzywny
  • wodorosty nori – kilka sztuk
  • 1 szklanka mąki do panierki
  • 1 szklanka mleka roślinnego
  • olej do smażenia
  • pieprz i sól oraz inne dowolne przyprawy do smaku
  • mąka pszenna

Wykonanie:

  1. Selery myjemy. Nie obieramy. Kroimy go na plastry około 1,5 cm. Plastry wrzucamy do bulionu warzywnego lub po prostu gotujemy w towarzystwie jarzyn lub skondensowanego, naturalnego bulionu warzywnego. Dodajmy do garnka wodorosty, około 1 arkusz.
  2. Seler gotujemy około 10 minut i po ugotowaniu możemy zdjąć jego skórkę. Możemy przeciąć plastry na pół lub zostawić większe. Przecinamy wodorosty nori na kilkucentymetrowe paski.
  3. Oprószamy selera w soli i pieprzu. Owijamy go kawałkiem nori i moczymy w mleku sojowym, a następnie obtaczamy w mące.
  4. Wypanierowane selery wrzucamy na rozgrzany olej i smażymy na złoto. Odsączamy selerybę na ręczniku papierowym. 
  5. Podajemy z dodatkami: chałką, ziemniaczkiem, surówką lub kapustą z fasolą.
seleryba meet without meat 960x1280 1 edited
Źródło: jemykremy.pl

Kotlety sojowe po grecku na ciepło (à la śledzie)

Kolejna wspaniała okazja, aby oczarować rodzinę bezrybnym śledziem po grecku.

Składniki:

  • opakowanie kotletów sojowych (12 – 18 sztuk)
  • sól i pieprz lub inne przyprawy do moczenia kotletów, np. ziele angielskie, sos sojowy
  • łyżka sosu sojowego lub więcej
  • mąka pszenna lub żytnia do obtoczenia

Sos grecki:

  • marchew 2 szt.
  • pietruszka 1 szt.
  • kawałek selera
  • ewentualnie 1 cebula
  • ¼ kapusty pekińskiej
  • olej lub oliwa do sosu, pół szklanki lub mniej
  • pieprz czarny i ziołowy – nasiona lub/i w całości
  • ziele angielskie – ok. 10 ziaren
  • liście laurowe –– kilka liści
  • sól i cukier 
  • woda
  • ocet, około ⅓ szklanki lub więcej w zależności od upodobań (może być ryżowy lub dowolny ulubiony)
  • łyżka koncentratu po–midorowego
  • puszka pomidorów
image 7
Źródło: vegetka.pl

Wykonanie:

  1. Kotlety sojowe gotujemy przez kilka minut na małym ogniu lub wrzucamy do wrzątku z przyprawami. Dodajmy do wody ziele angielskie, pieprz, sos sojowy, szczyptę kurkumy, asafetydy, czy suszonego czosnku. Kiedy zmiękną, odkładamy je na sitko do odsączenia.
  2. Na tarce ścieramy marchewki, pietruszkę i małą cząstkę selera oraz kapustę pekińską – około ¼. Jeżeli lubimy cebulę, również skrójmy w piórka jedną sztukę.
  3. Na woku lub patelni wylewamy oliwę lub olej, wrzucamy wszystkie starte jarzyny (jeśli używamy cebuli, dodajmy ją najpierw). Dla wzmocnienia efektu (zanim wrzucimy warzywa) możemy na rozgrzany tłuszcz dodać przyprawy: pieprz czarny i ziołowy, ziele, asafetydę (lub kurkumę i czosnek, jeśli nie mamy), liście laurowe, ziele angielskie lub świeże chili, jeśli lubimy ostre. Smażymy chwilę jarzyny, aby uwolniły smak.
  4. Dodajemy łyżeczkę cukru, szklankę wody, koncentrat pomidorowy, puszkę pomidorów oraz ocet. Dusimy jarzyny z dodatkami około 10 minut. Sos odstawiamy.
  5. Na osobnej patelni smażymy odsączone kotlety sojowe. Możemy obtoczyć je w mące (żytniej lub pszennej) z przyprawami, np. pieprzem, słodką papryką i odrobiną soli oraz asafetydy. Smażymy kotleciki na złoto z obu stron, uważając, aby się nie przypaliły. Jeżeli nie chcemy obciążać organizmu smażonym kotletem, upieczmy je według poniższego przepisu.
  6. Usmażone kotlety sojowe, odcedzamy na ręczniku papierowym. Wrzucamy do miski kilka sztuk i zalewamy sosem. Możemy układać składniki na przemian lub zalać kotleciki ciepłym sosem. Dodajmy przyprawy, które lubimy, jeśli smak jest mało wyraźny.

Sojonez

Król wegańskich sałatek, baza sosów, dodatek do kanapek, obiadów i wszystkiego, co słone i roślinne. Produkty kupisz w każdym ekosklepie i na działach kuchni świata (czarna sól).

Składniki:

  • szklanka mleka roślinnego – niesłodzonego
  • płatki drożdżowe – duża łyżka
  • musztarda – pół łyżki
  • sól kala namak, czyli czarna sól indyjska – pół łyżeczki
  • łyżka lub dwie soku z cytryny albo: ocet jabłkowy, ocet winny, albo sok z limonki
  • olej roślinny – minimum 1 szklanka i więcej

Wykonanie:

  1. Mleko roślinne i olej wlewamy do zamykanego blendera, miksera lub malaksera.
  2. Wrzucamy płatki drożdżowe, dodajemy musztardę, czarną sól, a na końcu sok z cytryny.
  3. Wszystko miksujemy, aż do momentu uzyskania gęstej masy – trwa to niecałą minutę.
  4. Jeśli masa nie zgęstnieje, dodajemy więcej oleju, który ścina masę. Jeśli masa jest za mało kwaśna, dodajmy śmiało więcej soku z cytryny lub octu.
  5. Próbując masę, możemy dodać szczyptę kurkumy lub innych przypraw. Składniki podane powyżej służą stworzeniu bazy, z której można wyczarować dowolny sos na bazie sojonezu.

Smacznego!

– Czytaj także: Żywność przyszłości. Otwieramy nowe kierunki akademickie i inwestujemy w ekologiczne jedzenie

Fot. Canva (marilyna, Burak The Weekender)

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.