Eko styl życia Wiedeń ma już swoją pierwszą superdzielnicę 11 sierpnia 2022 Eko styl życia Wiedeń ma już swoją pierwszą superdzielnicę 11 sierpnia 2022 Przeczytaj także Eko styl życia Charytatywne drzewko – w jakim mieście możesz wypożyczyć choinkę i wesprzeć szczytny cel? Wraz ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia powraca pytanie – jaką choinkę wybrać? Żywą, sztuczną, w doniczce, a może.. wypożyczoną? Eko styl życia Świąteczne dekoracje z recyklingu Wielkimi krokami zbliżają się święta, a to oznacza, że trzeba wyposażyć się w dekoracje świąteczne. Jak to zrobić w ekologiczny sposób? Podpowiadamy! W czerwcu rozpoczęła się w Wiedniu faza pilotażowa nowego projektu. Stopniowo przebudowywane są ulice i zwalniana jest przestrzeń dla pieszych i rowerzystów. To idea tworzenia „Supergrätzl”, tzw. superdzielnic. Na czym dokładnie polega ta koncepcja? Reklama Superdzielnica w Wiedniu Plan stworzenia pierwszej superdzielnicy został ogłoszony przez władze Wiednia latem ubiegłego roku i od tego czasu organizacje miejskie przygotowały konkretną formę wybranego obszaru w dzielnicy Favoriten. W tej części miasta, na południe od dworca głównego, realizowany jest pierwszy w Wiedniu projekt tzw. superdzielnicy. Skupia się on na uspokojeniu ruchu w strefie zamieszkania. Mniej samochodów, więcej miejsca dla ludzi – ten model ma przyczynić się do poprawy jakości życia w mieście. Superdzielnica Favoriten w Wiedniu, źródło: Eurocomm-PR Aby mieszkańcom żyło się lepiej Do realizacji projektu, ze względu na gęstość zaludnienia, wybrano obszar obejmujący kilka ulic w 10. dzielnicy austriackiej stolicy. Zgodnie z interaktywną mapą pokazującą wartości temperatur, obszar obejmuje niektóre z najgorętszych miejsc w mieście, które wymagają schłodzenia. Stolica Austrii przyjęła koncepcję opartą na trendach i modelach rozwoju miast. Wiedeń kładzie szczególny nacisk rozbudowę terenów zielonych i udział obywateli, którzy mieli okazję przedstawić swoje pomysły i propozycje dotyczące projektu. Model ten między innymi redukuje hałas i kurz. Ponowne zagospodarowanie przestrzeni publicznej z korzyścią dla mieszkańców i adaptacja obszaru do zmian klimatu przyczyniają się do obniżenia temperatur i poprawy jakości życia w mieście. W dzielnicy objętej projektem znajdują się liczne placówki oświatowe, dlatego poprzez zmniejszenie liczby pojazdów w ich sąsiedztwie podejmowane są wysiłki na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich, a zwłaszcza dzieci. Superdzielnica Favoriten w Wiedniu, źródło: Eurocomm-PR Ruch pojazdów mechanicznych będzie dozwolony wyłącznie dla mieszkańców tej części miasta, a także pojazdów uprzywilejowanych i użytkowych.Jedną z głównych zalet superdzielnic jest, oprócz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu, większa przestrzeń do spędzania wolnego czasu. Miasto może w sposób zasadniczy poprawić przestrzeń publiczną i zamiast asfaltu nasadzić zieleń lub umieścić elementy rekreacyjno-wypoczynkowe. Podobne pomysły przynoszą wiele korzyści dla miast, które się na nie decydują, dlatego nie tylko Wiedeń stworzył swoją superdzielnicę. Superdzielnice powstają także w innych miastach Pierwsze tak zwane superdzielnice zaczęły pojawiać się w Barcelonie. Stolica Katalonii wprowadziła swoją pierwszą dzielnicę tego typu w 1993 roku w pobliżu Bazyliki Santa Maria del Mar w historycznej dzielnicy El Born. W 2005 roku zaplanowano dwa kolejne projekty w dzielnicy Gràcia. Pilotaż rozpoczął się w 2014 roku i zwiększył liczbę pieszych przechadzek o 10%, czyli 201 843 spacerów rocznie. O 30% wzrosła również liczba przejazdów rowerzystów. Od 2016 roku Barcelona pracuje nad wdrożeniem w mieście sześciu w pełni funkcjonalnych superdzielnic. W transformacji przestrzeni miejskich udział biorą mieszkańcy, władze miasta, firmy prywatne, organizacje dzielnicowe, organizacje pozarządowe, uczelnie wyższe i instytucje eksperckie. Koncepcja cichych osiedli bez ruchu tranzytowego w krótkim czasie zaczęła zyskiwać popularność w wielu innych miastach. Jednym z nich jest Berlin, w którym coraz częściej mówi się o utworzeniu superdzielnicy. Berlińska strefa wolna od samochodów ma być największa na świecie W Polsce mówi się częściej o tzw. strefach czystego transportu, w których wciąż będą mogły poruszać się pojazdy, tyle że niskoemisyjne. Strefa tego typu obowiązywać będzie w Krakowie od 1 stycznia 2023 roku i obejmie teren starego miasta oraz Kazimierza. źródło i zdjęcia: pap-mediaroom.pl/ Eurocomm-PR, citiesforum.org Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.