Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Wielkie kontenerowce na zielony metanol zamówione. Zrewolucjonizują transport morski

Wielkie kontenerowce na zielony metanol zamówione. Zrewolucjonizują transport morski

Wielkie kontenerowce na zielony metanol zamówione. Zrewolucjonizują transport morski

Maersk, jedna z największych firm transportowych na świecie, inwestuje w wielkie kontenerowce na zielony metanol. Duńczycy zamówili właśnie 6 kolejnych statków tego typu. Czy zielony metanol to paliwo przyszłości?

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Kontenerowce na zielony metanol

Duński koncern Maersk poinformował 5 października, że ​​zamówił kolejnych sześć dużych statków oceanicznych, które mogą pływać na zielonym metanolu. Jednostki zostaną zbudowane przez Hyundai Heavy Industries (HHI) i zastąpią inne kontenerowce we flocie Maersk. Ładowność jednej jednostki zasilanej ekologicznym paliwem to aż 17 tys. kontenerów.

Nasi klienci oczekują od nas dekarbonizacji ich łańcuchów dostaw, a te sześć statków, które mogą działać na zielonym metanolu, jeszcze bardziej przyspieszy starania, aby zaoferować naszym klientom transport neutralny dla klimatu. W tej dekadzie potrzebne są globalne działania, aby osiągnąć cel porozumienia paryskiego, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do wzrostu temperatury o 1,5°C powiedziała Henriette Hallberg Thygesen, dyrektor generalny Fleet & Strategic Brands w Maersk.

Maersk wyznaczył sobie cel zerowej emisji netto do 2040 roku. Do 2030 roku duński koncern chce zredukować emisję transportów kontenerowych aż o 50% w porównaniu do roku 2020. Wszystkie nowe statki Maersk mają mieć możliwość eksploatowania ekologicznych paliw. 

Wraz z sześcioma nowymi kontenerowcami, Maersk zamówił już łącznie 19 jednostek dwupaliwowych, które mogą być zasilane zielonym metanolem. Dlaczego Duńczycy zdecydowali się właśnie na to paliwo?

Zielony metanol – paliwo przyszłości?

Jak produkowany jest zielony metanol? W procesie elektrolizy powstaje najpierw zielony wodór. Następnie wodór wchodzi w reakcję dwutlenkiem węgla, pochodzenia biologicznego dzięki czemu wytwarzany jest zielony metanol. Jego spalanie pozwala na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.

– Zielony metanol jest najlepszym skalowalnym rozwiązaniem w zakresie ekologicznego paliwa na tę dekadę i cieszymy się, że kilku innych armatorów wybiera tę ścieżkę. Dodaje to dalszego rozpędu w zwiększaniu dostępności zielonego metanolu i obniżenia kosztów jego wytwarzania, aby przyspieszyć ewolucję żeglugi neutralnej dla klimatupowiedział Pale Laursen, Chief Fleet & Technical Officer w Maersk.

Wszystkie sześć statków, każdy o pojemności 17 tys. kontenerów, ma zostać dostarczonych firmie Maersk w 2025 roku. Kontenerowce będą pływać pod banderą Danii i zastąpią jednostki, których czas przydatności do użycia we flocie dobiega końca. 

Gdy do służby wejdą wszystkie z 19 zamówionych statków, rocznie zredukują emisję dwutlenku węgla o około 2,3 miliona ton. Jakie jeszcze rozwiązania pomagają wypierać paliwa kopalne w transporcie?

Zielony wodór i amoniak

Inne paliwa pomagające obniżyć emisję gazów cieplarnianych to m.in. zielony wodór oraz zielony amoniak. Od lat mówi się, że H2 jest jednym ze sposobów na ucieczkę od ropy i gazu ziemnego jako głównych źródeł energetycznych. Dziś, kiedy za naszą wschodnią granicą trwa wojna, a ceny paliw kopalnych biją rekordy, wodór szczególnie zyskuje na wartości. Czy naprawdę może stać się paliwem przyszłości i energetycznym „game-changerem”?

Zielony amoniak zyskuje na popularności tak w transporcie morskim, jak i lądowym. Pierwszy na świecie statek na amoniak może wypłynąć z portu jeszcze w tym roku.

Amerykański start-up Amogy zademonstrował już tymczasem pierwszy w historii bezemisyjny traktor na amoniak na świecie.

źródło i zdj. główne: maersk.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.