Letni spacer po mieście potrafi być prawdziwą udręką, zwłaszcza jeśli akurat nie mamy przy sobie wody. Jedna z popularnych sieci sklepów postanowiła wyjść takim sytuacjom naprzeciw i w wybranych placówkach testuje tzw. refillomaty. W maszynach można napełnić przyniesioną przez klienta pustą butelkę wodą w wybranym wariancie. Koszt? Zaledwie 15 gr za 0,5 litra.
Napełnij butelkę za 15 gr. Nowa usługa znanej sieci sklepów
Refillomaty pojawiły się pilotażowo w wybranych sklepach sieci Żabka wraz z początkiem lipca. Markety z zielonym płazem w nazwie wprowadziły tę usługę właśnie teraz ze względu na m.in. intensywne letnie upały, które mogą zwiększyć jej popularność. Zasada działania jest bardzo prosta – klient podchodzi do kasy i płaci za napełnienie własnej butelki wielorazowego użytku. Cena wynosi 15 gr za pół litra. Po zapłaceniu może on podejść do specjalnej maszyny i nalać wody do przyniesionego ze sobą pojemnika.
Stawka za wodę jest stosunkowo niska. Łatwo się domyślić, że w refillomatach nie ma wody którejś ze znanych marek, obecnych na półkach w sklepach. Jest to woda pobierana z wodociągów, która dzięki specjalnym filtrom jest dodatkowo uzdatniana do picia. Dodatkowo refillomat ma możliwość schłodzenia i nagazowania wody. Klient może więc podczas kupowania wybrać jeden z czterech wariantów – gazowaną, lekko gazowaną, schłodzoną lub niegazowaną. Niezależnie od typu cena za napełnienie półlitrowej butelki pozostaje taka sama.
Refillomaty w sklepach sieci Żabka
Jak twierdzi sieć w komunikacie prasowym, idea refillomatu ma za zadanie promować używanie wielorazowych opakowań i pojemników. Żabka nie jest pierwszą polską firmą, która wpadła na podobny pomysł, choć wcześniej nie dotyczył on wody. Jakiś czas temu podobną usługę uruchomiły sieci drogerii Rossmann czy Super-Pharm, a także markety Carrefour. W tym przypadku dotyczy ona jednak głównie kosmetyków i detergentów. Do sklepu można przyjść z pustym opakowaniem po produkcie i uzupełnić je ze specjalnych dozowników.
Swoją akcją Żabka wpisuje się w ekologiczne trendy polegające na ograniczeniu użytkowania plastiku. Wprowadzenie takiego rozwiązania w okresie letnich upałów ma dodatkowo wzmocnić popularność usługi. Na ten moment refillomaty mają charakter pilotażowy. Testy mają na celu ocenę, jak nowa usługa sprawdzi się w praktyce i czy zostanie wprowadzona w szerszej skali.
– To krok w stronę zrównoważonego rozwoju, który nie tylko wspiera ekologię, ale także oferuje naszym klientom wygodną i tanią alternatywę dla wody butelkowanej – zaznacza biuro prasowe Żabka Polska.
– Czytaj także: Grzyb, który żywi się plastikiem z oceanu
Źródła: bankier.pl, rp.pl, businessinsider.com.pl, wiadomoscihandlowe.pl
Fot. Canva (Juan Moyano, Vahe Aramyan)
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.