Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Wyzwanie dla polskiej elektromobilności. Rozporządzenie AFIR wchodzi w życie w połowie kwietnia

Wyzwanie dla polskiej elektromobilności. Rozporządzenie AFIR wchodzi w życie w połowie kwietnia

AFIR to unijne rozporządzenie, dlatego jego implementacja w państwach członkowskich nie wymaga zmiany krajowego prawa. Cele są ambitne i mają przyczynić się do szybszego rozwoju elektromobilności w Europie. Do głównych założeń należy budowa ponad 200 stref ładowania dla elektrycznych ciężarówek oraz podniesienie łącznej mocy punktów ładowania o niemal połowę w ciągu 2 lat. Nowe przepisy wejdą w życie już 13 kwietnia 2024 roku. Polska branża elektromobilności nie notuje w ostatnich latach najlepszych wyników. Czy AFIR odczaruje “elektryki” wśród polskich kierowców?

Reklama

Co to AFIR?

– Wdrożenie AFIR zdecydowanie poprawi dostępność i pewność podróżowania – jeśli jeden punkt będzie zajęty, do dyspozycji powinniśmy mieć ich więcej. Ważne jest również wprowadzenie ułatwienia w kwestii płatności: roaming, płatności bezpośrednie kartą, kod QR oraz płatności BLIK. Sam AFIR jednak nie sprawi, że sprzedaż pojazdów zacznie dynamicznie rosnąć, ponieważ to tylko jeden z elementów układanki, który znacząco poprawia jakość podróżowania. Wciąż powinniśmy pamiętać o budowaniu świadomości z korzyści korzystania z elektrycznego transportu: od środowiskowych, przez indywidualne benefity, łatwość i komfort użytkowania, aż po aspekty ekonomiczne – mówi w rozmowie z nami Grzegorz Cor, Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE). 

AFIR zastępuje Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 roku w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Rozporządzenie przewiduje m.in. wybudowanie wzdłuż najważniejszych unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacji do szybkiego ładowania pojazdów osobowych i ciężarowych, a także stacji tankowania wodoru. 

Cele rozporządzenia AFIR? 

Cele infrastrukturalne podzielone są na dwie kategorie dotyczące pojazdów osobowych oraz ciężarowych. Do 2025 roku wzdłuż głównych autostrad Unii Europejskiej (sieci bazowej TEN-T) muszą powstać huby ładowania dla aut osobowych o mocy co najmniej 400 kW, rozmieszczone w maksymalnej odległości 60 km w obu kierunkach. Natomiast od 2027 roku 50% autostrad drugorzędnych (sieć komplementarna TEN-T) musi posiadać huby ładowarek o mocy co najmniej 300 kW również rozmieszczonych w odległości do 60 km w obu kierunkach.

Cele dla infrastruktury dla pojazdów ciężarowych to 15% pokrycie sieci TEN-T punktami ładującymi po mocy 1400 kW usytuowanych w maksymalnej odległości do 120 km do 2025 roku. Dodatkowo interesariusze zobowiązani są do uruchomienia hubu ładowania o mocy 900 kW na każdym węźle miejskim. Łącznie w całej UE mają powstać 424 węzły. W 2027 roku pokrycie sieci TEN-T hubami o mocy 2800 kW oraz 1400 kW ma wynieść 50%. 

Do 2030 roku pokrycie sieci TEN-T ma wynieść 100% liczby hubów o mocy 3600 kW (sieć bazowa ) co 60 km w obu kierunkach, punktów o mocy 1500 kW (sieć komplementarna) co 100 km w obu kierunkach, oraz infrastruktury miejskiej o mocy 1800 kW.

Ustawodawca przyjął w rozporządzeniu, że huby ładowania dla ciężarówek będą dostępne w każdym dużym mieście, z kolei na “bezpiecznym parkingu dla ciężarówek” będą musiały działać co najmniej cztery punkty ładowania.

Obecnie w naszym kraju sieć TEN-T, którą obejmuje AFIR, to łącznie ponad 7,5 tys. km, z czego ok. 3,8 tys. km to sieć bazowa.

– AFIR nakłada na wszystkie państwa członkowskie bardzo ambitne, bezpośrednio wiążące obowiązki w tym obszarze. W przypadku Polski oznacza to konieczność podniesienia mocy infrastruktury o prawie połowę w zaledwie mniej niż dwa lata. Wypełnienie wymogów rozporządzenia wymaga aktywizacji i pełnego zaangażowania wszystkich najważniejszych interesariuszy oraz dokładnego zaplanowania dalszych kroków. Bez zmian prawnych i niezbędnych inwestycji poczynionych w najbliższych miesiącach nie będziemy w stanie sprostać wymogom AFIR wyznaczonym nie tylko na rok 2025, ale również na 2035 – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA.

Według dokumentu przygotowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad a łączna liczba punktów do ładowania samochodów osobowych wzdłuż sieci TEN-T wyniesie 166. W przypadku infrastruktury ładowania dla pojazdów ciężarowych, w 2025 roku kierowcy będą mogli skorzystać ze stacji ładowania w 29 lokalizacjach (moc strefy HDV 1 400 kW), w 2027 roku będzie to już 77 lokalizacji (moc strefy HDV 2 800 kW), a w 2030 roku 166 lokalizacji (moc strefy HDV 3 600 kW).

Wyzwanie dla polskiej elektromobilności 

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) wynika, że pod koniec ubiegłego roku działało w naszym kraju ok. 5,9 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. Z czego zaledwie w 88 lokalizacjach użytkownicy mogli skorzystać z ultra szybkiego ładowania (o mocy co najmniej 180 kW). To wciąż niewystarczająca skala, podkreślają eksperci

Natomiast jeśli chodzi o liczbę samochodów elektrycznych na polskich drogach, najnowsze dane wskazują na blisko 58 341 takich pojazdów. Gorszy wynik w Unii wykazały jedynie trzy kraje: Chorwacja, Czechy i Słowacja.

Źródła: gov.pl, pspa.com.pl 

Fot. Canva 

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.