Elektromobilność Zbudowano bezzałogową łódź z zasilaniem PV 14 czerwca 2020 Elektromobilność Zbudowano bezzałogową łódź z zasilaniem PV 14 czerwca 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Ekologia Gminy bez środków na odpady. Rosną koszty, brakuje płatników, mieszkańcy nie chcą podwyżek Systemy gospodarki odpadami w Polsce od kilku lat zmagają się z rosnącymi kosztami – od inflacji i wzrostu cen pracy, po drożejącą energię i usługi, a także nowe obowiązki wynikające z przepisów. Jednocześnie w wielu regionach przybywa odpadów, a poziomy recyklingu, które gminy muszą osiągnąć, są coraz bardziej wymagające. Oznacza to konieczność inwestowania w sortownie, kompostownie i instalacje przetwarzania, a dla mieszkańców możliwe podwyżki. Inżynierowie z Politechniki w Sankt Petersburgu zbudowali bezzałogową łódź zasilaną dzięki panelom fotowoltaicznym. Może być wsparciem patrolowym, uczestniczyć w misjach ratunkowych i operacjach transportowych. Konstruktorzy przekonują, że ich maszyna może mieć nieograniczone rezerwy mocy. Reklama Łódź korzysta z praw fizyki Łódź została opracowana tak, aby mogła wykorzystać efekt przypowierzchniowy (wing-in-ground effect vehicle, GEV), który zachodzi między jej płatami skrzydłowymi a powierzchnią wody. Pierwsze testy naukowcy przeprowadzą na rzece Newie. – Nasz pojazd ma długie skrzydła, dzięki czemu porusza się i unosi wzdłuż samej poduszki powietrza, którą wytwarza – opisują twórcy łodzi. Na kadłubie i skrzydłach zamontowano ogniwa fotowoltaiczne, zaś akumulator znajduje się w jej wnętrzu. GEV cechuje stosunkowo niewielka masa, ponieważ nie posiada ciężkiego paliwa, co może przełożyć się na jej prędkość. Rosjanie wierzą, że mowa tu nawet o 200 km/h. AI i technologie monitorujące – Zainstalowaliśmy radar laserowy (Lidar) na łodzi, aby wyszkolić ją w rozpoznawaniu przeszkód i omijaniu ich. Dodano także radar fal radiowych, aby zwiększyć zasięg systemu wizyjnego do 30 mil – powiedział Alexei Maistro z Politechniki Petersburskiej. Pilota łodzi zastąpi sztuczna inteligencja. Mając na uwadze tyle odciążeń oraz pobór energii ze słońca, zespół badawczy wierzy, że pojazd może mieć nieograniczone rezerwy mocy i nigdy się nie rozładować. Źródło: pv-magazine.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.