Polska Kraków: autobusy miejskie z panelami słonecznymi na dachach 05 marca 2018 Polska Kraków: autobusy miejskie z panelami słonecznymi na dachach 05 marca 2018 Przeczytaj także Fotowoltaika Gdańska bazylika i nielegalna fotowoltaika. Co mówi prawo o OZE na zabytkach Gdańska parafia otrzymała nakaz usunięcia paneli fotowoltaicznych z dachu Bazyliki św. Brygidy, które w 2023 roku zostały zainstalowane bez wymaganych pozwoleń. W Polsce istnieje możliwość umieszczenia OZE na zabytkowych budynkach – wymaga to jednak kontroli wojewódzkiego konserwatora zabytków. Przeszkodą w połączeniu ochrony dziedzictwa historycznego i zielonej energii nie jest zatem prawo, a brak jego przestrzegania. Fotowoltaika Wyniki badań Politechniki Lubelskiej: moduły PV z krzemu krystalicznego najwydajniejsze w Polsce W polskich warunkach klimatycznych nie każda technologia fotowoltaiczna działa równie skutecznie. Dlatego naukowcy z Politechniki Lubelskiej postanowili porównać cztery typy modułów PV, analizując ich sprawność, stabilność i odporność na zmienne nasłonecznienie. Wyniki badań potwierdzają, że kierunek rozwoju krajowej fotowoltaiki powinien być ściśle dostosowany do lokalnych warunków, a nie tylko globalnych trendów technologicznych. Krakowska Komunikacja Miejska inwestuje w ekologiczną flotę, co jest sposobem na walkę z zanieczyszczeniami powietrza. Obok zakupu nowych, ekologicznych pojazdów, pojawiają się również dodatkowe inicjatywy, np. na sześciu kolejnych autobusach przegubowych pojawiły się panele słoneczne. Reklama Obecnie po Krakowie jeździ 8 autobusów, które korzystają z energii generowanej przez panele fotowoltaiczne zamontowane na ich dachach. Pierwsze instalacje PV na dwóch pojazdach pojawiły się w 2015 roku, kiedy MPK S.A. w Krakowie testowało to rozwiązanie. Teraz w panele słoneczne wyposażono kolejne 6 jednostek. Energia z ogniw fotowoltaicznych będzie wspomagać urządzenia pokładowe autobusu. Zasili między innymi: automaty biletowe, tablice elektroniczne z trasą przejazdu, kasowniki oraz oświetlenie. Montaż na dachu pojazdów możliwy był dzięki innowacyjnej technologii paneli, które wyprodukowane zostały bez użycia szkła. Mimo to całość jest odporna na rozmaite warunki atmosferyczne oraz ma wysoką odporność na przeciążenia. Panele fotowoltaiczne uruchamiają się automatycznie. Wyłączają się w momencie pełnego naładowania akumulatorów i załączają, gdy się one wyczerpują. Podnosi to efektywność energetyczną instalacji oraz przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.