Wiadomości OZE Kopenhaga zelektryfikuje flotę wodnych autobusów 06 lipca 2018 Wiadomości OZE Kopenhaga zelektryfikuje flotę wodnych autobusów 06 lipca 2018 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Duńskie media poinformowały, że Kopenhaga zamierza zelektryfikować flotę „promowych autobusów”, które będą bardziej przyjazne dla środowiska. Inwestycję oszacowano na kwotę 10 milionów koron (Dkr). Promy zostaną zainstalowane w porcie już w 2020 roku. Reklama Elektryczne promy zastąpią obecnie używane żółte jachty, na które bilet kosztuje tyle samo, co bilet na zwykły autobus. Jachty obsługują mieszkańców miasta i turystów na trasie wodnej łączącej m.in. Bibliotekę Królewską, kanał i ulicę Nyhavn, Operę, przystanek koło popularnej Małej Syrenki (duń. Den Lille Havfrue) oraz kopenhaską wyspę Refshaleøen. Nowe promy będą nie tylko bardziej ekologiczne, ale także bardziej estetyczne z punktu widzenia designu. Wodne autobusy dostosowano do wymagań turystów – m.in. posiadają więcej okien, z którym można podziwiać miasto. Burmistrz Kopenhagi, Frank Jensen, w komentarzu dla Politiken powiedział: „Nie spodziewamy się, żeby operacja z promowymi autobusami przyniosła większe koszty. Ale faktem jest, że na projekt przeznaczyliśmy 10 milionów koron, m.in. na instalację punktów ładowania w portach, co oznacza, że promy będą ładowane na końcowych stacjach linii”. Przedstawiciel miasta podkreślił, że elektryczne promy są kluczowe na drodze osiągnięcia celu związanego z redukcją emisji zanieczyszczeń do 2020 roku. Obecnie miasto pracuje nad projektem wprowadzenia 5 nowych, „zielonych” promów. Dzięki elektryfikacji całkowite emisje miejskiego transportu autobusowego zostaną zmniejszone o 2,5% w przypadku dwutlenku węgla, o 10% w przypadku tlenków azotu i o 66% w przypadku cząstek emitowanych w wyniku modernizacji transportu portowego. Operatorem transportu promowego w Danii jest brytyjska firma Arriva. Umowa na eksploatację promów wygasa już w styczniu 2019 roku. Brytyjski operator wygrał także kolejny przetarg na obsługę promów elektrycznych oraz odpowiada za flotę wodnych autobusów we Włoszech i Holandii. Źródło: Politiken, The Local Denmark, Mogens Hallas Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.