Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Elektryczny Solaris na testach w Estonii

Elektryczny Solaris na testach w Estonii

Od 3 września w estońskim Tartu, drugim co do wielkości mieście w kraju, rozpoczęły się testy elektrycznego Solarisa Urbino 12 electric. Testy pojazdu, który został zwycięzcą konkursu na najlepszy autobus miejski 2017 roku potrwają aż rok. To pierwszy tak długi projekt w ramach elektromobilności w Estonii.

Solaris do testów przystąpił wspólnie z miejscowym przewoźnikiem, firmą AS SEBE, która wygrała przetarg na obsługę linii numer 25, która stworzona została z myślą o długoterminowych testach autobusu elektrycznego. Do Tartu dotarł dobrze znany autobus Solaris Urbino 12 electric, zwycięzca konkursu „Bus of the Year 2017”, który w ubiegłym roku pomyślnie odbył testy w stolicy kraju Estonii, Tallinie.

Reklama

Testowy Urbino wyposażony jest w oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o maksymalnej mocy 2×125 kW. Został on fabrycznie przygotowany do montażu pantografu umożliwiającego ładowanie baterii typu Solaris High Energy o mocy 200 kWh. Aktualnie ładowanie odbywa się poprzez tradycyjne złącze Plug-in. W autobusie istnieje także możliwość zastosowania mobilnej ładowarki on-board. Autobus może w tej konfiguracji technicznej zabrać na pokład 75 pasażerów, z czego aż 30 na miejscach siedzących. Dla ułatwienia wymiany pasażerskiej zastosowano układ drzwi 2-2-2, a osoby z ograniczeniami ruchowymi szczególnie docenią ułatwiającą wsiadanie funkcję przyklęku na przystankach. Ponadto autobus posiada rekordową liczbę 16 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi oraz przestrzeń przeznaczoną na wózek inwalidzki lub dziecięcy.

Solaris Urbino 12 electric to jednak nie tylko najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Polski producent wyposażył pojazd także w szereg rozwiązań wydatnie podnoszących komfort i bezpieczeństwo pasażerów oraz kierowcy. Wśród nich znajdziemy m.in. całopojazdową klimatyzację,  oświetlenie wewnętrzne oraz zewnętrzne wykonane w energooszczędnej technologii LED, dotykowy panel kierowcy oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej. Ponadto, autobus przygotowano do pracy w najtrudniejszych warunkach pogodowych montując dodatkową izolację termiczną sufitu, ścian bocznych, ściany przedniej oraz nadkoli.

Do tej pory z Bolechowa do Estonii trafiło ponad 50 pojazdów, wszystkie z nich to trolejbusy jeżdżące po stołecznych ulicach Tallina. W oparciu o wyniki testów, które zakończą się 31 sierpnia 2019, samorząd Tartu będzie opracowywał długoterminową strategię transportową dla miasta.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.