Elektromobilność Niemcy inwestują w fabrykę akumulatorów 29 stycznia 2019 Elektromobilność Niemcy inwestują w fabrykę akumulatorów 29 stycznia 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Europejskie podmioty z sektora produkcji ogniw litowo-jonowych zjednoczyły swoje siły we wspólnej inicjatywie – w planach jest budowa dużej fabryki akumulatorów. Zakład ma pozwolić na sprostanie globalnemu zapotrzebowaniu, głównie ze strony coraz większej liczby stacjonarnych magazynów energii elektrycznej. Reklama Inicjatywę tę wspiera niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań (BMBF), które na ten cel przeznaczyło 500 milionów euro. Za projekt i budowę fabryki odpowiadać będzie niemiecka organizacja badań stosowanych, Fraunhofer-Gesellschaft. W połowie tego roku instytucja ta ma wybrać odpowiednią lokalizację do budowy. Wiedza i doświadczenie na temat budowy fabryki ogniw Li-ion w tej skali pozyskana będzie od innego członka konsorcjum – szwajcarskiej firmy Leclanche, która od dawna produkuje ogniwa i magazyny energii. Firma ta posiada już swoją fabrykę w Niemczech, w Willstatt niedaleko Sztrasburga. Oprócz fabryki na miejscu powstać ma też centrum badawcze, które umożliwi szybkie wykorzystywanie nowych badań naukowych w produkcji. Dzięki wdrażaniu nowinek fabryka produkować powinna wysokiej klasy ogniwa, co jest częścią niemieckiego strategicznego planu związanego z próbą konkurowania z producentami z Azji. Jest to szczególnie istotne teraz, gdy popyt na takie ogniwa jest szczególnie duży z uwagi na rosnącą popularność pojazdów elektrycznych i magazynów energii elektrycznej. Niemcy mają nadzieję, że dzięki wielkości konsorcjum i bliskiej współpracy poszczególnych firm uda się zredukować koszty operacyjne i inwestycyjne w nowej fabryce, a także przyspieszyć rozpoczęcie masowej produkcji ogniw. Oprócz Leclanche do konsorcjum dołączy BMZ Group, które produkuje pakiety litowo-jonowe oraz Customcells wytwarzające elektrody do tych akumulatorów, ogniwa oraz systemy magazynowania energii elektrycznej o nie oparte. W inicjatywie bierze udział także firma EAS – wielkoskalowy producent ogniw i baterii litowo-jonowych oraz Liacon, który już buduje swoją fabrykę ogniw w Dreźnie. Jej uruchomienie jest planowane w tym roku. Partnerzy podpisali już porozumienie-memorandum, które pozwolić ma na rozpoczęcie etapu planowania nowego centrum badawczo-produkcyjnego. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.