Elektromobilność Autobusy elektryczne z nowym programem wsparcia od Ministerstwa Energii 01 lutego 2019 Elektromobilność Autobusy elektryczne z nowym programem wsparcia od Ministerstwa Energii 01 lutego 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Resort energii przygotowuje projekt rozporządzenia, które zawierać ma preferencyjne taryfy dla autobusów elektrycznych. Nowa ustawa ma być jednym z mechanizmów wsparcia elektromobilności w transporcie zbiorowym. Reklama Jak informuje Puls Biznesu, w uzasadnieniu nowego aktu prawnego napisano: „W § 6 ust. 11 rozporządzenia (…) wprowadzona została możliwość utworzenia odrębnej grupy taryfowej dla odbiorców zużywających energię elektryczną na potrzeby drogowego elektrycznego transportu publicznego w celu rozwoju tego transportu przez przedsiębiorstwa energetyczne”. Rozporządzenie ograniczyć ma korzystniejsze taryfy tylko dla transportu drogowego i rozszerzyć je o transport kolejowy. – Będziemy jeszcze analizować projekt rozporządzenia. Już jednak mogę powiedzieć, że nie widzimy powodu różnicowania podejścia wobec poszczególnych form transportu. Pojazdy kolejowe także są zasilane energią elektryczną, ich operatorzy powinni mieć więc takie same warunki jej zakupu, jak przewoźnicy obsługujący elektryczne autobusy – mówi dyrektor ds. przewozów w PKP SKM Trójmiasto, Bartłomiej Buczek. Dodatkowo, jak mówi dyrektor trójmiejskiej SKMki, pociągi są efektywniejsze energetycznie od autobusów, ponieważ w jednym autobusie mieści się około 100 osób, a pociąg zabrać może do 800. źródło: Puls Biznesu, cire.pl Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.