Wiadomości OZE Milion elektryków w Polsce do 2030? Możliwe, ale z dodatkowym wsparciem 25 lutego 2019 Wiadomości OZE Milion elektryków w Polsce do 2030? Możliwe, ale z dodatkowym wsparciem 25 lutego 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Przy optymalnym wykorzystaniu wszystkich możliwości torujących drogę dla rozwoju elektromobilności, zwłaszcza środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) oraz, wprowadzeniu zachęty w postaci obniżonych podatków po polskich drogach może do 2030 roku jeździć milion aut elektrycznych – wynika z raportu „Polish EV Outlook 2019”, opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i firmę doradczą Frost & Sullivan. Reklama W 2018 roku w Polsce zostało zarejestrowanych 1,6 mln samochodów osobowych i dostawczych. Aż 60% z nich to samochody używane pochodzące z importu. Auta elektryczne to zaledwie 0,2%, co odpowiada 1 324 sztukom. Dla porównania w 2017 roku było to 1068 sztuk. Przy takim tempie wzrostu do 2030 roku po drogach Polski mogłoby się poruszać zaledwie niespełna 18 tys. elektryków, co nijak nie pokrywa się z założeniami Planu Rozwoju Elektromobilności, zakładającego, że w tym momencie powinno być w naszym kraju milion takich aut. Z przygotowanego przez PSPA oraz Frost & Sullivan raportu „Polish EV Outlook 2019” wynika jednak, że wsparcie, które rząd zamierza wprowadzić w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, doprowadzi do znacznego rozwoju elektromobilności. Przy optymalnym wykorzystaniu tych środków całkowita ilość EV miałaby w Polsce wynieść w 2025 r. ok. 300 tys. pojazdów. W Polsce w roku 2030 r., osiągnęlibyśmy poziom 700 tys. sztuk, a dziesięć lat później liczba ta mogłaby wzrosnąć do nawet 2,5 mln. Gdyby jednak fundusze FNT, pozwalające m. in. na dopłatę do zakupu pojazdu elektrycznego w wysokości do 36 tys. zł i 150 tys. zł do infrastruktury ładowania, zostały uzupełnione o dodatkowy instrument w postaci czasowego zwolnienia z VAT, to rozwój rynku byłby jeszcze bardziej dynamiczny. Wówczas, zdaniem twórców raportu, w 2025 roku mielibyśmy 500 tys. aut elektrycznych, w 2030 roku osiągnięty zostałby cel miliona EV, a już dziesięć lat później rynek ten potroiłby się. źródła: PSPA, rynekinfrastruktury.pl Fot.: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.