Wiadomości OZE Francja wprowadza podatek od biletów lotniczych 16 lipca 2019 Wiadomości OZE Francja wprowadza podatek od biletów lotniczych 16 lipca 2019 Przeczytaj także Energia jądrowa Koniec 40-letniego zakazu? Dania rozważa powrót do atomu Po czterech dekadach zakazu wykorzystywania energetyki jądrowej w skandynawskim kraju, toczą się polityczne dyskusje by dokonać ponownego przełomu w polityce energetycznej. Rząd Dani w zeszłym tygodniu ogłosił, że rozpocznie analizę wykorzystania SMR-ów, jako uzupełnienia dla imponującej w tym kraju produkcji OZE. Energia jądrowa Najwięksi gracze chcą potrojenia mocy atomu – wśród nich spółka Orlenu Amazon, Google, Meta i inne duże firmy energetyczne podpisały zobowiązanie do potrojenia globalnej mocy elektrowni jądrowych do 2050 roku. Deklaracja została ogłoszona podczas konferencji CERAWeek 2025 w Hudson, a jednym z sygnatariuszy jest Orlen Synthos Green Energy (OSGE). Przełom dla polskich SMR-ów? Od 2020 roku wszystkie bilety na loty z francuskich lotnisk będą zawierać podatek ekologiczny. Oczekuje się, że będzie on przynosił 180 mln euro rocznie zysku, co pozwoli na opłacenie bardziej przyjaznych środowisku środków transportu. Reklama Francuska minister ds. transportu Elisabeth Borne poinformowała, że Francja wprowadzi podatek ekologiczny w wysokości do 18 euro lub do 20 dolarów od wszystkich biletów na loty z francuskich lotnisk w celu sfinansowania mniej zanieczyszczających projektów transportowych. Ekologiczny podatek – Francja, Szwecja, Niemcy Podatek, którego wysokość szacuje się na około 180 mln euro rocznie, wejdzie w życie w 2020 r. i wymaga uiszczenia opłaty w wysokości 1,50 euro za bilety klasy ekonomicznej na loty krajowe oraz loty w obrębie Europy – loty wychodzące z Francji. Premier Borne powiedziała, że “najwyższa taryfa wynosi 18 euro za bilet w klasie biznes.” Podobny podatek został wprowadzony w Szwecji w kwietniu 2018 roku. Szwedzki rząd nałożył opłatę w wysokości do 40 euro na każdy bilet w celu zmniejszenia wpływu podróży lotniczych na zmiany klimatu. W Niemczech podatek od lotów to dodatkowe 8 euro do biletów w połączeniach krajowych, unijnych lub północnoafrykańskich. Bilety na loty do miejsc oddalonych o maksymalnie 6 000 km (3 730 mil) podlegają dodatkowej opłacie w wysokości 25 euro. Opłata ta wzrasta do 45 euro w przypadku biletów do miejsc oddalonych o ponad 6 000 km. Francuski przewoźnik Air France sprzeciwia się planowanemu opodatkowaniu ekologicznemu, twierdząc, że będzie to kosztować firmę 60 mln euro rocznie. Wniosek do Komisji Europejskiej w sprawie podatku Francuski prezydent Emmanuel Macron chciał zaostrzyć przepisy w zakresie ochrony środowiska, ale pod koniec ubiegłego roku, w związku z protestami “żółtych kamizelek” musiał zrezygnować z próby podwyższenia podatku od oleju napędowego. Francuski rząd chce, aby Komisja Europejska dążyła do położenia kresu światowym zwolnieniom podatkowym dla paliwa lotniczego w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i połączyła siły z Holandią, aby spróbować przekonać inne kraje europejskie do większego opodatkowania podróży lotniczych. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.