Polska Już dziś do gdańskiego zoo dojedziemy autonomicznym autobusem! 06 września 2019 Polska Już dziś do gdańskiego zoo dojedziemy autonomicznym autobusem! 06 września 2019 Przeczytaj także Elektromobilność Luka w procedurach przy ocenie projektu ElectroMobility Poland. Czy decyzje NFOŚiGW zapadły bez pełnego obrazu ryzyk dla Polski? Największy w Polsce projekt z zakresu elektromobilności, wart 4,5 mld zł z KPO, został oceniony przez NFOŚiGW na podstawie dokumentacji wymaganej formalnie w naborze – bez dostępu do treści memorandum Electromobility Poland (EMP) z partnerem technologicznym. Dokument ten nie był wymagany na etapie oceny, jednak mógłby mieć znaczenie dla pełniejszej analizy ryzyk technologicznych, licencyjnych i właścicielskich. W świetle unijnych zasad de-risking rodzi to pytania o zakres analizy ryzyka i mechanizmy nadzoru nad projektami finansowanymi ze środków publicznych. Elektromobilność Chorwacja stawia na ładowarki przy autostradach. Polskie wakacje autem elektrycznym będą łatwiejsze Chorwacja rozpoczęła projekt instalacji farm fotowoltaicznych wzdłuż autostrad. Oznacza to nie tylko większą niezależność energetyczną tego kraju, ale też realne ułatwienie dla polskich turystów podróżujących samochodami elektrycznymi – w najbliższych latach ma powstać aż 259 nowych punktów ładowania. Już dziś do gdańskiego zoo będzie można dojechać autonomicznym autobusem napędzanym silnikiem elektrycznym. To na razie faza testowa. „Kierowcą” będzie co prawda komputer, ale dla bezpieczeństwa na pokładzie znajdzie się także człowiek – operator. Reklama Gdańsk bierze udział w międzynarodowym projekcie Sohjoa Balti, wynikiem czego na ulice miasta trafią dwa autonomiczne autobusy. Na razie sprawdzany będzie jeden. Wyjedzie w piątek, 6 września i będzie użytkowany przez 24 dni, siedem dni w tygodniu. Jak i gdzie z niego korzystać? Bez kierowcy, spalin i z krótkim czasem oczekiwania Autobus EZ10 firmy EasyMile sterowany komputerem będzie jeździł przynajmniej dwa razy na godzinę, czas oczekiwania będzie więc krótki. Przystanek początkowy znajduje się przy ulicy Spacerowej. Trasa wiedzie przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystanku końcowego przy Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym (i z powrotem). Maszyna pomieści dziewięć osób. Pasażerowie nie zapłacą za bilet. Trasa jest zaprogramowana i sterowana przez komputer. Niemniej w pojeździe będzie znajdował się operator na wypadek nieplanowanych zdarzeń, czy pojawienia się przeszkód. EZ10 ma silnik elektryczny, nie wydziela spalin i jest cichy. Drugi pojazd jest traktowany jako zastępczy. Obecnie po zakończeniu mapowania trasy trwają szkolenia operatorów. Źródło: gdańsk.pl Źródło zdjęcia: Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.