Polska 68 proc. Polaków zamawia dania bezmięsne, gdy stołuje się poza domem 13 stycznia 2020 Polska 68 proc. Polaków zamawia dania bezmięsne, gdy stołuje się poza domem 13 stycznia 2020 Przeczytaj także Polska Polska przyciąga gości z całego świata – kto i gdzie spędza wakacje? W 2025 roku Polska staje się miejscem spotkań kultur z całego świata. Od turystów z Bliskiego Wschodu, którzy latem wybierają Tatry zamiast pustynnych upałów, po Skandynawów i Niemców spędzających wakacje nad Bałtykiem – widać wyraźnie, że zmiany klimatu i globalne trendy turystyczne kierują wzrok w stronę naszego kraju. Co przyciąga gości i jak przekłada się to na lokalne gospodarki? Polska Od HoReCa po Czyste Powietrze – polityka krzywdzi uczciwych W Polsce utrwala się niebezpieczny schemat: kolejne programy wsparcia, które miały pomóc przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym, stają się narzędziem politycznych przepychanek. Zamiast rzetelnej oceny efektów i naprawy rzeczywistych błędów, w debacie publicznej dominuje uproszczony przekaz sugerujący powszechne nadużycia. W efekcie uczciwi beneficjenci i wykonawcy są wrzucani do jednego worka z nielicznymi, którzy rzeczywiście nadużyli środków. Straty są nie tylko wizerunkowe, ale i gospodarcze. Już 3 miliony Polaków to weganie i wegetarianie. Co trzeci Polak, który je mięso, deklaruje, że chętnie spróbuje roślinnych substytutów. Reklama Wegetarian przybywa Rynek roślinnych zamienników mięsa to przyszłość branży spożywczej – wyniki sprzedażowe w USA pokazały, że konsumenci w 2019 roku zakupili roślinne substytuty za miliard dolarów. W Polsce dania wegetariańskie również są coraz popularniejsze, a na dietę bezmięsną przeszło już ponad 3 mln Polaków – tak wynika z raportu RoślinnieJemy „Postawy Polaków wobec produktów roślinnych”. W ubiegłym roku 38,5% Polaków, którzy jedzą mięso, deklarowało, że znacznie ograniczyło jego spożycie. – Rynek kuchni roślinnej w ostatnich latach bardzo się zmienił. Rozwój technologii, większa świadomość wśród kucharzy i producentów dań roślinnych powodują, że nie mamy już do czynienia ze słynnym sojowym kotletem, tylko są to produkty dużo bardziej różnorodne smakowo, w których wykorzystuje się różne rodzaje białka, np. z grochu czy cieciorki. Wiele restauracji i sieci handlowych opracowuje własne receptury burgerów – wskazuje Magdalena Motylińska, event manager kampanii „RoślinnieJemy”. Burgery wege Do nowych potrzeb konsumentów muszą dostosować się również restauracje. Ostatnio z bogatą ofertą menu roślinnego wystartowały burgerownie. Z danych wynika, że aż 68% Polaków zamawia bezmięsne dania, gdy stołuje się poza domem. – Sieci burgerowe inwestują w burgery wege, bo ok. 60% klientów jest nimi potencjalnie zainteresowanych. Tylko część z nich jest wegetarianami czy weganami, a ogromna większość są to po prostu osoby chcące zredukować spożycie mięsa, czy spróbować czegoś nowego – tłumaczy Motylińska. Nawyki mają znaczenie Specjaliści podkreślają, że nasze nawyki żywieniowe mają kluczowe znaczenie dla przyszłości planety. Dlaczego? Gdyby zredukować hodowlę zwierząt, można by z powrotem zalesić ogromne hektary ziemi, polepszyć stan gleb, oszczędzić wodę. Dieta roślinna jest szansą – z raportu IPCC wynika, że zmiana sposobu żywienia i większy nacisk społeczeństw na spożywanie produktów pochodzenia roślinnego mogłoby przełożyć się na zmniejszenie upraw o równowartości 6 mln km² (to dwukrotność powierzchni Indii), z kolei całkowite przejście na dietę roślinną „oddałoby” aż 30 mln km² pól uprawnych. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.