Na wodór Pesa wzbogaci swój tabor kolejowy lokomotywami wodorowymi 04 marca 2020 Na wodór Pesa wzbogaci swój tabor kolejowy lokomotywami wodorowymi 04 marca 2020 Przeczytaj także Na wodór Wodór bez paliwa. Lublin pokazuje luki w polskiej strategii transportu wodorowego Polska inwestuje miliardy w zeroemisyjny transport publiczny, a miasta chętnie kupują autobusy wodorowe, dzięki wysokim rządowym dotacjom. Jednak projekt z Lublina, który z dnia na dzień ogłosił upadłość, odsłania luki w zarządzaniu transportem wodorowym w Polsce. Chociaż samorządy dostają środki na zakup pojazdów – same muszą opłacić koszty paliwa, którego ceny i dostępność stają się kluczową barierą. Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Bydgoskie przedsiębiorstwo Pesa prowadzi zintensyfikowane prace mające na celu wybudowanie lokomotywy o napędzie wodorowym. W przedsięwzięciu bierze udział również Polski Koncern Naftowy Orlen S.A. Reklama Do tej pory obydwa przedsiębiorstwa wspólnie podpisały list intencyjny, którego celem było potwierdzenie współpracy na rzecz zastosowania paliwa wodorowego do napędu pojazdów szynowych. Wiele wskazuje na to, że już niebawem Pesa Bydgoszcz oraz PKN Orlen podpiszą kolejną, tym razem bardziej szczegółową umowę. – Jesteśmy świadomi zachodzących zmian. Podobnie jak inne koncerny paliwowe przygotowujemy się do transformacji energetycznej. Dlatego koncentrujemy nasze działania i plany inwestycyjne między innymi na rozwoju sektora petrochemicznego, inwestycjach w odnawialne źródła energii oraz na rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Podjęliśmy już decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki Orlen Południe. Rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego, który wykorzystywany będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw, planowane jest w 2021 roku. Podpisany (…) list intencyjny z Pesa Bydgoszcz to kolejny etap, służący rozwojowi transportu opartego na ekologicznej technologii – podkreślił Daniel Obajtek, prezes zarządu i dyrektor generalny PKN Orlen, którego wypowiedź przywołał portal dziennikbaltycki.pl. Bydgoskie przedsiębiorstwo podkreśla, że jego zespół zajmuje się obecnie pracami konfiguracyjnymi, dobiera właściwe parametry, a także trudni się doborem odpowiednich rozwiązań technologicznych, które mają na celu jak najsprawniejsze dostarczanie wodoru do lokomotywy oraz stacji tankowania. Pierwszym etapem będzie stworzenie lokomotywy towarowej o napędzie wodorowym. Kolejnym krokiem stanie się rozwinięcie transportu pasażerskiego. Zgodnie z ustalonym przez Pesę harmonogramem, prace techniczne i produkcyjne zakończą się na początku 2021 r. Taki termin sprawi, że już na wiosnę przyszłego roku będzie możliwe przeprowadzenie jazd testowych nowych pojazdów. Źródło: dziennikbaltycki.pl, zdjęcie główne: pixabay.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.