Elektromobilność Wielka Brytania zamierza wprowadzić zakaz sprzedaży samochodów spalinowych już w 2030 roku 18 listopada 2020 Elektromobilność Wielka Brytania zamierza wprowadzić zakaz sprzedaży samochodów spalinowych już w 2030 roku 18 listopada 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Stacja ładowania samochodów elektrycznych w domu. Jaką wybrać? Zapytaliśmy eksperta Coraz więcej posiadaczy samochodów elektrycznych decyduje się na ładowanie pojazdu w domu – za pomocą gniazdka lub tzw. wallboxa. Jaki sprzęt wybrać, aby zwiększyć oszczędności? Zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy – Pawła Kusiaka. Elektromobilność W Polsce powstanie fabryka aut elektrycznych? Są nowe informacje Budowa w Jaworznie pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych to nie tylko szansa na rozwinięcie nowej gałęzi przemysłu, ale też istotna inwestycja dla regionu, dotąd opartego na górnictwie. Czy zakład ma szansę zostać uruchomiony w planowanym terminie? Jak donosi “Financial Times”, premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson zamierza zmienić rok, w którym zakup samochodu z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym stanie się niemożliwy. Decyzja polityka ma być podyktowana koniecznością osiągnięcia zerowej emisji do 2050 roku. Reklama Zgodnie z poprzednimi zapewnieniami rządu, zakaz sprzedaży samochodów spalinowych miał wejść w życie w 2040 roku. Tymczasem w brytyjskiej prasie pojawiły się doniesienia, jakoby termin obowiązywania nowych przepisów miał być przesunięty o 10 lat wstecz. Skąd ta zmiana? Zmiana zdania Johnsona może być tłumaczona faktem, że branża transportowa odpowiada za 30% krajowej emisji dwutlenku węgla, co czyni ją najbardziej zanieczyszczającym środowisko sektorem. Wartości te obejmują zarówno lotnictwo (11%), jak i transport drogowy (19%). Jednakże, jak podaje Euractiv, doniesienia o nowej decyzji Johnsona pojawiły się po wrześniowym lobbingu korporacji. Koalicja Electric Fleets, składająca się z 27 firm, wezwała premiera do przesunięcia zakazu na 2030 rok. Ponadto postuluje ona, aby rząd zapewnił długoterminowe zachęty finansowe i dopłaty do pojazdów elektrycznych, zarówno dla przedsiębiorstw, jak i osób prywatnych. Dodatkowo firmy domagają się większego wsparcia dla brytyjskiego sektora produkującego baterie i samochody bezemisyjne. Wielka Brytania: wsparcie dla właścicieli pojazdów elektrycznych Jak podaje Society of Motor Manufacturers and Traders, samochody elektryczne stanowiły 7% nowych pojazdów zakupionych w Wielkiej Brytanii w październiku. Poprzednie postanowienia Pod rządami Theresy May, władza początkowo wprowadziła zakaz sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i diesla, który zacząłby obowiązywać od 2040 roku. Jednak organizacje ekologiczne, w tym Komisja ds. Zmian Klimatu, skrytykowała te ustalenia, zarzucając rządowi opieszałość w obliczu celu neutralności emisyjnej do 2050 roku. Z tego powodu w lutym premier Johnson przyśpieszył moment wprowadzenia zakazu na 2035 rok. Data ta była zgodna z zaleceniami Komisji ds. Zmian Klimatu i pojawiła się m.in. w jej zaleceniach związanych z celem zerowej emisji wyznaczonym na połowę wieku. Rząd zamierza jednak ogłosić kolejne regulacje środowiskowe w tym tygodniu. Jak pisze “Financial Times”, jednym z nowych przepisów jest przesunięcie daty wejścia zakazu w życie na 2030 rok. Dziesiątka dla środowiska W zeszłym tygodniu Boris Johnson potwierdził, że 10-punktowy plan dla środowiska zostanie ogłoszony “wkrótce”. Premier podkreślił, że skoncentrowanie się na “zielonych rynkach” nie tylko stworzy tysiące brytyjskich miejsc pracy, lecz także ożywi cele neutralności klimatycznej. Wiatr zmian w Walii – rozwój morskiej energii wiatrowej Johnson zdradził już część swojego planu, według której każdy dom w Wielkiej Brytanii będzie zasilany energią elektryczną z morskich farm wiatrowych w ciągu dekady. Ujawnił, że rząd zamierza przeznaczyć na to 160 milionów funtów. To zobowiązanie spowodowało również, że rząd zwiększył swój cel na 2030 rok w zakresie zainstalowanej mocy wiatrowej na morzu – z 30 GW do 40 GW. Według “Financial Times” program Borisa Johnsona obejmuje również produkcję wodoru łącznie z infrastrukturą, wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla oraz niskoemisyjne paliwa syntetyczne dla lotnictwa. Źródło: edie.net Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.