Na wodór Plan budowy europejskiej sieci wodoru o długości 40 tys. km 19 kwietnia 2021 Na wodór Plan budowy europejskiej sieci wodoru o długości 40 tys. km 19 kwietnia 2021 Przeczytaj także Na wodór NFOŚiGW dofinansuje zielone autobusy w Koninie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przekaże w formie dotacji i pożyczek ponad 40 mln zł dofinansowania na zakup 11 nowych autobusów dla Konina. Rozwój zeroemisyjnego transportu w polskich miastach jest współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Na wodór Rzeszów będzie mieć 20 wodorowych autobusów Rzeszów zainwestuje w autobusy zasilane wodorem, a dofinansuje je Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wymiana 20 wyeksploatowanych autobusów na nowoczesne autobusy wodorowe będzie kosztować niemal 98 mln złotych. W ramach inicjatywy European Hydrogen Backbone (EHB), której celem jest obniżenie emisji gazów cieplarnianych, zaproponowano utworzenie sieci wodorowej o długości 39 700 km do 2040 roku. Po tym terminie można spodziewać się dalszego rozwoju tej gigantycznej inwestycji. Reklama 21 krajów W przyszłości możemy spodziewać się wysokiego zapotrzebowania na wodór. Już wiele firm, a w tym RWE, Uniper i Bosch ogłosiły plany poważnych inwestycji związanych z wytwarzaniem i wykorzystaniem wodoru. Do inicjatywy EHB włączyło się dwunastu europejskich operatorów gazowych. Międzynarodowy projekt zakłada budowę infrastruktury rurociągów wodorowych, liczącą łącznie blisko 40 tys. km. Rurociąg miałby ciągnąć się przez 21 krajów. Budowa nowej sieci w prawie 70% miałaby opierać się na modernizacji już istniejących rurociągów gazu ziemnego. Pozostałe 30% ma powstać w celu podłączenia dodatkowych odbiorców, którzy posiadali dotychczas małe sieci gazowe. Polska lokomotywa na wodór Czy to się opłaca? Budżet potrzebny do zmodernizowania i wybudowania nowych części rurociągu wynosi od 40 do 80 mld euro. Transport wodoru na odległość ponad 1000 km kosztowałby średnio 0,11-0,21 EUR za kg wodoru. Raport Gas for Climate podaje, że te wskaźniki czynią inicjatywę EHB opłacalną formą transportu wodoru na duże odległości. Jak podano w raporcie Gas for Climate 2050, koszty jednego kilometra rurociągu są niższe niż przewidywano w zeszłym roku. Wizja stworzenia europejskiej sieci wodorowej pojawiła się w lipcu 2020 roku, a długość rurociągu pierwotnie miała wynieść 23 tys. km. W ówczesnych planach instalacja miała przebiegać przez teren 10 krajów. HYDROGIN. Jak wytworzyć wodór z nadwyżek OZE? Zatrzymać zmiany klimatu Plany Europy na następne lata są skoncentrowane na procesie dekarbonizacji. Inicjatorzy EHB opracowują rozwiązania, które miałyby w tym pomóc. Na razie nie podano ostatecznej wizji planowanego rurociągu. Zależeć ona będzie od warunków na rynku gazu ziemnego, rozwoju projektów wodorowych i wprowadzenia ram regulujących ten sektor. – Cieszymy się, że jedenaście nowych krajów dołączyło do inicjatywy EHB. Nasz nowy raport pokazuje, że stworzenie ogólnoeuropejskiej infrastruktury wodorowej, w dużej mierze opartej na przebudowanej istniejącej infrastruktury gazowej, jest możliwe – powiedział Daniel Muthmann, koordynator inicjatywy EHB. źródło: gasforclimate2050.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.