Elektromobilność Europejskie ciężarówki porzucają diesla dla wodoru 18 grudnia 2020 Elektromobilność Europejskie ciężarówki porzucają diesla dla wodoru 18 grudnia 2020 Przeczytaj także Elektromobilność Tych pojazdów SCT w Warszawie nie dotyczy. Sprawdź, czy możesz wjechać Minął niecały miesiąc od wejścia w życie pierwszej w Polsce Strefy Czystego Transportu. Do obszaru w centrum Warszawy nie mogą wjechać niektóre auta spalinowe, w zależności od tego kiedy zostały wyprodukowane lub jakie normy emisji spełniają. Niektóre pojazdy mogą być jednak wyłączone spod tych zasad na pewnych warunkach. Kogo dotyczą te uprawnienia i jak je zdobyć? Elektromobilność Polski rynek e-mobility na plusie w I połowie roku Według danych z końca czerwca 2024 roku, w Polsce było zarejestrowane łącznie 69 020 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze sześć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 12 307 szt. (tj. o 7% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM. Siedmiu głównych producentów ciężarówek zobowiązało się do zaprzestania sprzedaży pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi do 2040 roku. Tymczasem opublikowane 15 grudnia badanie wykazało, że w nadchodzących latach to wodór będzie odgrywał główną rolę w napędzaniu transportu ciężkiego. Reklama Spis treści Zeroemisyjność wkracza do branży pojazdów użytkowychW popularyzacji wodoru pomoże prawodawstwoLiczba zielonych ciężarówek będzie rosnąćPrzeszkodą pozostaje niedostateczna sieć ładowania Zeroemisyjność wkracza do branży pojazdów użytkowych CNH, Daimler, DAF, Ford, MAN, Scania i Volvo podpisały wspólną deklarację z Poczdamskim Instytutem Badań nad Klimatem, w której zobowiązały się do wycofania paliw kopalnych do 2040 roku. – Neutralność klimatyczna do 2050 roku sprawia, że najpóźniej do 2040 roku wszystkie nowe sprzedawane pojazdy użytkowe nie mogą być napędzane paliwami kopalnymi. Jako przemysł samochodowy, zobowiązujemy się do tego – czytamy w oświadczeniu. – Jeżeli transport ma zachować swoją rolę, którą jest służba społeczeństwu, musimy jak najszybciej odejść od paliw kopalnych. Nie tylko jesteśmy przekonani, że to konieczne, lecz wiemy, że jest to możliwe i jesteśmy na to gotowi – zadeklarował prezes Scania Henrik Henriksson. W popularyzacji wodoru pomoże prawodawstwo Decyzja producentów ciężarówek jest zgodna z nową strategią zrównoważonej mobilności, opracowaną przez Komisję Europejską. Zakłada ona, że do 2030 roku, po drogach Unii będzie jeździło 80 tysięcy bezemisyjnych ciężarówek. Natomiast od 2050 roku, wszystkie nowe sprzedawane pojazdy użytkowe będą napędzane paliwami alternatywnymi. Jednocześnie producenci ciężarówek podkreślają, że do skutecznego wdrażania zielonej mobilności, konieczny jest spadek cen prądu i paliw alternatywnych. Oczekuje się, że nowe przepisy UE w zakresie opłat za paliwa, prawdopodobnie przetrą szlak dla elektromobilności, wodoru i napędów niskoemisyjnych. Na horyzoncie pojawiają się zmiany unijne w zakresie opodatkowania energii i wprowadzenia eurowiniet (oznaczeń dla samochodów, świadczących o uiszczeniu opłaty). Liczba zielonych ciężarówek będzie rosnąć Według raportu, opublikowanego przez Wspólne Przedsięwzięcie ds. Ogniw Paliwowych i Wodoru, rola paliwa wodorowego znacznie wzrośnie w najbliższych latach. W opracowaniu czytamy, że ciężarówki napędzane wodorem z ogniwami paliwowymi (FCH) mogą stać się konkurencyjne cenowo dla pojazdów tradycyjnych do 2027 roku. Warunkiem jest spadek cen wodoru do 6 euro/kg. Dodatkowo, w raporcie wyliczono cechy nowoczesnych ciężarówek – elastyczność działania i krótki czas tankowania. Przeszkodą pozostaje niedostateczna sieć ładowania Ponadto, autorzy badania zidentyfikowali dwadzieścia dwie bariery technologiczne i pozatechnologiczne, z którymi będzie musiał zmierzyć się rynek paliw wodorowych. Jedną z nich jest obawa konsumentów przed nową technologią. Na chwilę obecną, za największą przeszkodę uznaje się niewielki rozmiar sieci tankowania. W przyszłym roku Komisja Europejska ma dokonać przeglądu dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych, w ramach aktualizacji całego prawodawstwa związanego z klimatem. Może to sprawić, że kwestia infrastruktury ładowania wodorowego stanie się jeszcze ważniejsza. Źródło: euractiv.com Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.