Gigantyczne firmy z sektora produkcji żywności oraz napojów (m.in. PepsiCo, Nestlé) zainwestowały w branżę mięsa hodowanego w laboratorium bez udziału i cierpienia zwierząt.
Spis treści
Bez krwi
Czyste i hodowane mięso to określenia, jakich używa się w rewolucyjnym rozwiązaniu, które, jak sądzą liczni eksperci, ma szansę uratować świat przed degradacją ekosystemów i katastrofą klimatyczną, a miliardy zwierząt rocznie przed cierpieniem i śmiercią w rzeźni.
– Poprosiłam moją siostrzenicę, która studiuje w Berkeley, aby odbyła staż w jednej z tych [red. firm zajmujących się hodowlą laboratoryjnego mięsa], przedsiębiorstw, tak, aby w przyszłości, gdy świat się już zmieni i zwierzęta nie będą już zabijane na mięso, mogła spojrzeć wstecz i poczuć satysfakcję, że stanowiła maleńką część tego procesu – mówiła w 2015 roku Maneka Gandhi, członkini indyjskiej rady ministrów.
Teraz, po 6 latach produkty z mięsem, ale laboratoryjnym i połączone z białkiem roślinnym zdobyły sławę na całym świecie, a ogromne firmy już inwestują w tę przyszłościową branżę.
Nestlé i Future Meat
Gigant spożywczy Nestlé podjął współpracę z izraelskim startupem Future Meat, który już teraz posiada koncesję na sprzedaż mięsa laboratoryjnego. Startup opracowuje mięso z hodowli komórkowej. Nestlé ma najprawdopodobniej pracować nad produktami, które w składzie mają czyste mięso oraz składniki roślinne. Czy Nestlé widzi w tym sektorze szansę na biznes? Z pewnością tak, a dodatkowo może zjednać sobie tym zwrotem grono zwolenników, którzy myślą o dobrostanie zwierząt i klimacie. Poznaj historię praw zwierząt.
Co planują giganci?
Amerykańska firma Cargill inwestuje w firmę Puris, produkującą białko z grochu oraz w Memphis Meats i Aleph Farms, które pracują nad mięsami z hodowli komórkowej. Nestlé już teraz oferuje gamę produktów roślinnych na bazie roślinnych białek i inwestuje w mięso wyhodowane z komórki.
PepsiCo współpracuje z roślinnym Beyond Meat. Joint venture PLANeT Partnership chce produkować przekąski i napoje na bazie białek roślinnych. ADM inwestuje w czyste mięso laboratoryjne, a gigant Unilever chce zarobić miliard dolarów w ciągu 7 lat wyłącznie na produktach wegańskich. Firma zainwestowała też w Vegetarian Butcher, producenta mięsa z roślin.
Trend roślinny
Zdaniem analityków zainteresowanie czystym mięsem będzie wzrastać. Międzynarodowa firma consultingowa Kearney przewiduje, że do 2040 alternatywy dla białek pochodzenia zwierzęcego, czyli produkty roślinne oraz komórki wyhodowane w laboratorium, będą stanowiły ok. 1/3 światowego rynku białka. Trend roślinny jest widoczny na całym świecie. W Polsce wiele firm znanych z produkcji produktów odzwierzęcych zwróciło się w kierunku roślinnych alternatyw.
– […] Przez bardzo długi czas produkcja mięsa ze zwierząt była gwarancją zysków i rozwoju, obecnie jest to ryzykowna strategia, która nie będzie się długofalowo opłacać. Mamy nadzieję na to, że coraz więcej polskich firm również będzie rozwijało swoją roślinną produkcję – OSM Łowicz, Olewnik, Sokołów, Tarczyński i Bakoma już dają dobry przykład – komentuje Dobrosława Gogłoza, Head of Strategy w agencji All Hands.
źródło: mat. prasowe
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.