Na wodór Lotos stawia elektrolizer w Jaśle 16 października 2021 Na wodór Lotos stawia elektrolizer w Jaśle 16 października 2021 Przeczytaj także Na wodór Wodór bez paliwa. Lublin pokazuje luki w polskiej strategii transportu wodorowego Polska inwestuje miliardy w zeroemisyjny transport publiczny, a miasta chętnie kupują autobusy wodorowe, dzięki wysokim rządowym dotacjom. Jednak projekt z Lublina, który z dnia na dzień ogłosił upadłość, odsłania luki w zarządzaniu transportem wodorowym w Polsce. Chociaż samorządy dostają środki na zakup pojazdów – same muszą opłacić koszty paliwa, którego ceny i dostępność stają się kluczową barierą. Na wodór Tysiące nowych ładowarek, jedna stacja wodorowa. Czy Polska rezygnuje z wodoru? Wodorowa rewolucja w Polsce nie nadeszła. Najnowsze dane NFOŚiGW pokazują, że wsparcie nie jest skuteczne. Rząd inwestuje w tysiące nowych punktów ładowania aut elektrycznych, a wodór mimo szumnych zapowiedzi okazuje się zbyt drogi, zbyt trudny i zbyt mało efektywny. Co stanie się z przedsiębiorstwami, które zdecydowały się na wodorowe autobusy? W związku z założeniami pakietu Fit for 55 zapotrzebowanie na odnawialne źródła energii wzrasta coraz bardziej. Strategia obejmuje również produkcję zielonego wodoru do pozyskiwania energii i zasilania pojazdów wodorowych. Grupa Lotos mocno przyczynia się do dekarbonizacji w kraju poprzez projekt budowy elektrolizera w Jaśle. Reklama Projekt Venti Grupa Lotos nawiązała współpracę z Instytutem Energetyki oraz Akademią Górniczo-Hutniczą w celu skonstruowania pilotażowej instalacji w oparciu o elektrolizery stałotlenkowe. Projekt nosi nazwę Venti i jak podaje spółka, jego koszt może osiągnąć nawet 10 milionów złotych, z czego dofinansowanie NCNR dla konsorcjum wyniesie około 7,8 mln zł. Dzięki powstałemu urządzeniu możliwa będzie wysokosprawna produkcja wodoru o wysokiej czystości. Parametry maszyny będą umożliwiały pozyskiwanie około 16 kilogramów wodoru na dobę o czystości 99,999%. Starcza to na zatankowanie kilku samochodów zasilanych wodorem. – Strategicznym wyzwaniem Grupy Lotos jest właściwe przygotowanie się do zbliżających się rewolucyjnych zmian na rynku paliwowym. Budowa silnej pozycji konkurencyjnej musi odbywać się poprzez wdrażanie unikalnych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych, tworzonych we współpracy z najlepszymi partnerami, w co w pełni wpisuje się projekt Venti – powiedziała prezes Grupy Lotos Zofia Paryła. Koncepcja ma zostać zrealizowana w Jaśle (województwo podkarpackie) do 2030 roku. – Inwestujemy w polski elektrolizer, który będzie wykorzystywał czysty wodór na potrzeby transportu miejskiego. Do 2023 chcemy zrealizować projekt Venti w Jaśle – podaje dr Sylwia Pawlak, dyrektor ds. innowacji w Grupie Lotos – Warto inwestować w wodór, ten temat jest wpisany w naszą strategię od 2017 roku. Technologie wodorowe zajmują ważne miejsce w Grupie Lotos, musimy dostosować się do dekarbonizacji przemysłu, widzimy w wodorze duży potencjał. Jako spółka, która leży nad Bałtykiem, widzimy potencjał dekarbonizacji produkcji, transportu drogowego, ale także morskiego, co niedługo będzie nieuniknione. Mamy projekt Pure H2, polegający na wykorzystaniu tzw. szarego wodoru, w Jaśle mamy projekt badawczo-rozwojowy. Inwestujemy w polski elektrolizer, który będzie wykorzystywał czysty wodór na potrzeby transportu miejskiego. Pierwsze elektrolizery będą stawiane jednocześnie w wielu miejscach, np. w Gdańsku, do 2023 chcemy zrealizować projekt Vetni w Jaśle – dodaje. Pierwsze Polskie osiedle wodorowe powstanie w Środzie Śląskiej! Jasło z potencjałem wodorowym Inwestycja nie bez powodu realizowana będzie w Jaśle. Miasto ma świetne uwarunkowania techniczne do realizacji przedsięwzięcia, w tym potwierdzona ze spółką Lotos Infrastruktura dostępność pary technologicznej o wymaganych dla elektrolizera parametrach. Ponadto elementy do elektrolizera będzie produkował oddział ceramiki Cerel, znajdujący się w bliskiej lokalizacji od Jasła, w Boguchwale. W ramach projektu przeprowadzone zostaną prace badawczo-rozwojowe zorientowane na opracowanie, budowę i badania w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych systemu z elektrolizerem zintegrowanym z procesem rafineryjnym, który dostarczać będzie parę procesową do produkcji wodoru. Źródło: informacja prasowa, forsal.pl, biznesalert.pl Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.