To pierwszy jak dotąd most, który powstał w oparciu o ideę upcyklingu. Projekt może pełnić funkcję ścieżki pieszo-rowerowej. Kładkę zbudowano ze zużytych turbin wiatrowych.
Pierwsza na świecie kładka z upcyklingu turbin wiatrowych
Proces, w którym wykorzystuje się ponownie potencjalnie zużyte i niepotrzebne przedmioty i surowce, nazywa się upcyklingiem. Zwłaszcza w dobie zjawisk takich jak konsumpcjonizm i marnowanie oraz kurczenie się wielu surowców, trzeba inwestować w podobne procesy.
Most, który wykonała firma ANMET z woj. lubuskiego w 100% wpisuje się w ideę ponownego wykorzystania surowców, tzw. upcyklingu i gospodarki o obiegu zamkniętym. Kładka została zainstalowana 21 października 2021 roku na rzece Szprotawie w Szprotawie. Testy i prace trwały około 3 lata. Konstrukcja kładki została opatentowana i znajduje się już w ofercie handlowej firmy i jej partnerów.
ANMET we współpracy z GP RENEWABLES GROUP, ekspertami z dziedziny fundamentów wiatrowych oraz dzięki pomocy przyjaciół z Niemiec, marką WINGS FOR LIVING stworzyła pierwszą na świecie kładkę z upcyklingu. Projekt ma na celu uświadamiać ludzi, jak ważna jest transformacja energetyczna, ekologia oraz rozsądne gospodarowanie surowcami i odpadami.
Dźwigary, czyli kluczowe elementy konstrukcji kładki powstały dzięki recyklingowi łopat z farmy wiatrowej.
Recykling łopat wiatrowych
Recykling łopat wiatrowych to obecnie jedno z wyzwań, przed jakim stoi branża energetyki wiatrowej. Wykorzystanie idei recyklingu i upcyklingu w sektorze energetyki odnawialnej jest kluczowe, ponieważ z założenia branża ma być ekologiczna. Proces utylizacji niekiedy gigantycznych turbin wiąże się albo z kosztowną utylizacją lub z ewentualnymi problemami środowiskowymi.
Wyzwanie, jakim jest recykling turbin, podjął mgr inż. Andrzej Adamcio z firmy ANMET. Zauważył, że zużyte turbiny wcale nie muszą zostać wyrzucone na śmietnik, a posiadają potencjał do ponownego wykorzystania. Wytrzymałe łopaty posłużyły do stworzenia zewnętrznych mebli i obiektów inżynieryjnych, w tym mostów. W celu rozwinięcia tej idei przeprowadzono skrupulatne testy na Politechnice Rzeszowskiej. Badania potwierdziły, że ostrza mogą zastępować dźwigary, które zazwyczaj wykonuje się z drewna lub metalu.
W projekcie kładki uczestniczyli: mgr Arch. Agata Pawlak i mgr inż. Roberta Dudka. Prace badawcze przeprowadzono na Politechnice Rzeszowskiej pod kierunkiem prof. dr hab. Tomasz Siwowskiego z udziałem dr inż. Mateusza Rajchla i dr inż. Macieja Kulpy. Nadzór wykonawczy przeprowadził inż. Wojciech Wilczyński.
Firma ANMET nie poprzestaje na swoim sukcesie i przygotowuje się do kolejnych przedsięwzięć.
źródło: mat. prasowy
Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.