Elektromobilność ECO-MIASTO – Renault Zoe już w Krakowie 30 października 2015 Elektromobilność ECO-MIASTO – Renault Zoe już w Krakowie 30 października 2015 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Samochód elektryczny Renault Zoe, który Kraków otrzymał jako nagrodę w konkursie ECO-MIASTO w kategorii mobilności zrównoważonej, został już przekazany władzom miasta. Teraz nastąpi miesięczny okres testów możliwości auta przez urzędników. Ma to pomóc samorządowcom w opracowaniu programu rozwoju miejskich sieci ładowania. Reklama Eco-Miasto to projekt, którego celem jest rozpowszechnianie wśród polskich gmin dobrych praktyk zrównoważonego rozwoju i ich wdrażanie. Promowane są także inicjatywy obywatelskiego społeczeństwa na rzecz zrównoważonego rozwoju. W konkursie nagradzane są najbardziej zaangażowane polskie miasta w kategoriach mobilności zrównoważonej, efektywności energetycznej, gospodarki odpadami i gospodarki wodnej. Projekt powstaje przy udziale ambasady Francji oraz wielu międzynarodowych koncernów. Projekt wspierają m.in. Renault Polska, SAUR Polska, Grupa EDF reprezentowana przez EDF Polska, DK Energy oraz TIRU, Schneider Electric i Saint-Gobain. Ze strony polskiej współpracuje także Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Krajowa Agencja Poszanowania Energii. Kraków to miasto zwycięskie w konkursie ECO-MIASTO za działania na rzecz mobilności zrównoważonej oraz kroki edukacyjne podjęte w tym zakresie. Miasto wyróżnione zostało też w kategorii promowania efektywności energetycznej. Poza statuetką i tytułem ECO-MIASTO 2015, Kraków otrzymał dodatkową nagrodę ufundowaną wspólnie przez firmę Renault Polska i EDF Polska. Pojazd – elektryczny Renault ZOE – będzie testowany przez Urząd Miasta Krakowa przez miesiąc. Obecnie w Krakowie działają głównie komercyjne stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Ma to się zmienić już w przyszłym roku, kiedy planowane jest uruchomienie terminali przy budynkach Urzędu Miasta, na ogólnodostępnych parkingach i przy galeriach handlowych. Ponadto Kraków w listopadzie 2014 r. podjął uchwałę dotyczącą wprowadzenia obniżonych opłat za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania dla właścicieli samochodów elektrycznych i hybrydowych. Na podstawie identyfikatora możliwy jest również wjazd i parkowanie tych pojazdów w strefie ograniczonego ruchu. Każde miasto ma swoje indywidualne wyzwania i związane z nimi potrzeby w kwestii mobilności zrównoważonej. Zastosowanie technologii elektrycznej w miastach wpływa pozytywnie zarówno na jakość powietrza i poziom emisji, jak również na redukcję hałasu oraz zmniejszenie natężenia ruchu poprzez wprowadzenie systemów car-sharingu. Renault we współpracy z władzami Rzymu przeprowadziło badanie wpływu pojazdów elektrycznych na poprawę jakości powietrza w mieście. Okazało się, że wprowadzenie 20 proc. pojazdów elektrycznych w śródmieściu i 10 proc. w obszarze podmiejskim ma ogromny wpływ na stężenie szkodliwych substancji w powietrzu. Obliczono, że np. stężenie dwutlenku azotu spadłoby nawet do 45 proc. w częściach miasta o dużym natężeniu ruchu. Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.