Ekologia Walka ze smogiem. Czy mniejsza prędkość samochodów redukuje zanieczyszczenia? 19 czerwca 2023 Ekologia Walka ze smogiem. Czy mniejsza prędkość samochodów redukuje zanieczyszczenia? 19 czerwca 2023 Przeczytaj także Ekologia Uprawa roślin bez światła? To może być prawda Niedawno naukowcy zaproponowali alternatywne do fotosyntezy, czyli elektro-rolnictwo. Metoda ta ma zastąpić fotosyntezę – nie wymaga światła, a do tego radykalnie ogranicza ilość ziemi potrzebnej do upraw. Ekologia Czy chrząszcze będą rozkładać plastik? Naukowcy odkryli, że larwy pewnego gatunku chrząszcza żywią się… plastikiem. Czy to oznacza, że problem plastiku i jego recyklingu zostanie rozwiązany? We Włoszech wszedł w życie dekret, który umożliwia władzom regionów wprowadzenie dodatkowych ograniczeń prędkości na drogach. W założeniu przepis ma przyczynić się w walce ze smogiem. Czy faktycznie ma to szansę zmniejszyć poziom zanieczyszczeń powietrza? Reklama Włochy muszą zredukować zanieczyszczenia powietrza Włochy muszą dostosować się do norm UE w sprawie zanieczyszczenia powietrza. Do tej pory mieli z tym ogromny problem. Sytuację mają rozwiązać ograniczenia prędkości na drogach. Procedury UE dotyczą przekroczenia dopuszczalnego limitu pyłu zawieszonego PM10, który jest głównym składnikiem smogu obok pyłu PM2,5. Jeżeli Włosi nie podejmą żadnych działań, grozi im postępowanie przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej i kary finansowe. Stąd w życie weszły nowe przepisy. – Pomyślmy o okresie jesiennym i zimowym, kiedy poziom smogu jest bardzo wysoki. To władze regionalne będą miały obowiązek wprowadzić ograniczenie prędkości po to, by zredukować poziom smogu, zwłaszcza w wielkich miastach Niziny Padańskiej, nękanych przez przekraczający normy poziom szkodliwych substancji – powiedział komendant straży miejskiej w Weronie Luigi Altamura dla agencji informacyjnej Agi. Prezes SoftBlue: AirDron pomaga skutecznie walczyć ze smogiem [WYWIAD] Jak bardzo samochody zanieczyszczają środowisko? Według danych Europejskiej Agencji Środowiska, transport drogowy ma największy wpływ na jakość powietrza w przypadku zanieczyszczeń tlenkami azotu (NOx). Pojazdy spalinowe odpowiadają za 37% tlenków azotu w powietrzu. Na dalszych miejscach w zestawieniu znalazły się rolnictwo (19 %), przemysł (15%) oraz energetyka (14%). Z danych EAŚ wynika również, że transport drogowy odpowiada za powstawanie 23% sadzy do atmosfery. Mowa tu szczególnie o samochodach z silnikiem diesla, które są głównym emitentem tego rodzaju zanieczyszczeń. Najwięcej sadzy powstaje, jednak wskutek ogrzewania budynków (37%) i przetwarzania odpadów (19%). Oprócz tego pojazdy spalinowe odpowiadają także za 18% emisji czadu. Więcej go wytwarza ogrzewanie budynków (46%) i przemysł (20%). Dane EAŚ podały również, że transport drogowy odpowiada za zanieczyszczenie 9% pyłami PM2,5 oraz PM10. W tym przypadku największa emisja występuje w przypadku ogrzewania budynków – 58% (pył PM2,5) oraz 44% w (pył PM10). Czy przepisy Włochów mają sens? Powyższe dane Europejskiej Agencji Środowiska pokazują, że samochody spalinowe nie są największym emitentem zanieczyszczenia powietrza. Mimo to wprowadzają najwięcej tlenków azotu, które mogą być szkodliwy dla zdrowia. W związku z tym przepisy wprowadzone przez Włochów wydają się rozsądne, ale z pewnością nie powinny być jedynym krokiem podjętym w stronę walki ze smogiem. Czytaj więcej: 11-latek chory przez smog. Pierwsza taka diagnoza w Polsce Źródło: pap, europa.eu Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.