Elektromobilność Otwarto największe centrum testów dla hyperloopa w Europie. Jaka jest przyszłość kontrowersyjnego pomysłu Elona Muska? 28 marca 2024 Elektromobilność Otwarto największe centrum testów dla hyperloopa w Europie. Jaka jest przyszłość kontrowersyjnego pomysłu Elona Muska? 28 marca 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Choć wokół projektu firmy Hyperloop gromadzi się coraz więcej ciemnych chmur, a widmo likwidacji zagląda w oczy inwestorom, to w ostatnim czasie pojawiły się pozytywne wieści. Właśnie otwarto najdłuższy w Europie tunel do badań nad technologią hyperloop. Obiekt liczy 420 metrów i znajduje się niedaleko holenderskiego miasta Veendam. Informacja na nowo rozpala wyobraźnie badaczy i pracowników europejskiego oddziału firmy, którzy obiecują podróż z Amsterdamu do Barcelony w ciągu zaledwie 8 kwadransów. Reklama Czym jest hyperloop? W wielkim uproszczeniu hyperlooop to pomysł połączenia transportu kolejowego z lotniczym. Inżynieryjnie chodzi o umieszczenie kapsuły w specjalnie przygotowane rurze o obniżonym ciśnieniu, która będzie w stanie przenosić ładunki z prędkością do 1200 km/h. Całość swoim nazwiskiem sygnuje Elon Musk. Nowe holenderskie centrum badań Sascha Lamme, dyrektor europejskiego centrum, przewiduje, że do 2050 roku w Europie powstanie sieć tuneli hyperloop licząca 10 tys. km. W wywiadzie dla AFP zauważył, że najbliższe badania skupione będą wokół kwestii stworzenia funkcjonalnej siatki połączeń tunelowych. Na ten moment projekt jest w fazie wstępnych testów, a eksperymenty z pasażerami powinny rozpocząć się do 2030 roku, informuje prasę Lamme. Kolejna fanaberia milionera czy rzeczywista potrzeba? Informacja o otwarciu holenderskiego centrum badań przedłuża ciągnącą się od 2013 roku sagę o superszybkim i hipernowoczesnym środku transportu. Dla wielu jest to mrzonka i projekt powołany w celu promocji geniuszu samego Muska oraz innych jego projektów: Tesli i SpaceX. Trudno nie odnieść wrażenia, że idea hyperloopa przypomina próby ponownego wymyślenia koła. Jesteśmy bowiem już w stanie budować koleje szybkich prędkości, które są w stanie przewozić więcej niż 28 pasażerów w czasie nieznacznie ustępującym od osiągów pomysłow Muska. Pierwsze prototypy hyperloop powstały już w kilku miastach Stanów Zjednoczonych, pochłaniając miliony dolarów z kieszeni inwestorów. Większość z nich skończyła się klapą, jak tunel z San Francisco do Los Angeles, którego inaugurację w przestrzeni internetu obwieszczano już kilkukrotnie: w 2018, 2019 i 2020 roku. Next year’s @Hyperloop competition will be in a 10km vacuum tunnel with a curve— Elon Musk (@elonmusk) July 22, 2019 Jak donosi Bloomberg, jeden z prototypów tunelu zlokalizowany w Dolinie Krzemowej niedaleko budynku SpaceX zdemontowano, a w jego miejsce otwarto parking dla pracowników. Nawet jeśli firma Hyperloop dopnie swego i w najbliższych latach uruchomi superszybki tunel łączący dwie europejskie metropolie, to łatwo sobie wyobrazić, że będzie to niezwykle droga i ekstremalnie elitarna forma transportu, która nie rozwiązuje żadnego palącego społecznie problemu. Źródła: bloomberg.com, rp.pl, x.com, techxplore.com Fot. PAP/Łukasz Gągulski, The European Hyperloop Center Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.