Elektromobilność Miał być samochód, będą elektryczne hulajnogi? Co dalej z projektem Izera 18 kwietnia 2024 Elektromobilność Miał być samochód, będą elektryczne hulajnogi? Co dalej z projektem Izera 18 kwietnia 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Zdaniem Borysa Budki, ministra aktywów państwowych, inwestycja w Jaworznie powinna być kontynuowana. W jakiej formie? O tym zadecyduje audyt wewnętrzny spółki odpowiedzialnej za projekt. Dużo również zależy od rozwiązania kwestii wypłaty środków z KPO – z jednej strony rząd Tuska zamierza inwestować w elektromobilność (niekoniecznie w Izerę), z drugiej jest do tego zmuszony przez zapisy w planie KPO. Reklama Izera a KPO W projekcie Izery ukryto środki z KPO. Bez uruchomienia linii produkcyjnej dla 100 tys. pojazdów elektrycznych Polska nie otrzyma środków z tytułu „wsparcie dla gospodarki zeroemisyjnej”. Choć zapisy w KPO nie odnosiły się bezpośrednio do Izery, to jednak liczba pojazdów pokrywa się z tym, ile od 2026 roku miało zjeżdżać z linii produkcyjnej w Jaworznie. Już teraz wiemy, że dotrzymanie terminów jest niemożliwe. O jakich pieniądzach mówimy? Środki na gospodarkę zeroemisyjną to ok. 1,16 mld euro, czyli chodzi o ogromne sumy. Od dawna eksperci alarmują, że po poddaniu projektu Izery Polska może stracić część z tych środków. Jaki plan ma ekipa Donalda Tuska? Rząd stara się uniknąć skierowania środków z KPO na rozpoczętą przez Prawo i Sprawiedliwość inwestycję. – Jedną z rzeczy, którą chcemy zaproponować Komisji Europejskiej, jest przeniesienie z części grantowej do pożyczkowej inwestycji, których celem jest zwiększenie produkcji pojazdów niskoemisyjnych. To jest ta część KPO, którą popularnie określa się “Izera”, ale słowo “Izera” nigdy nie istniało w KPO. Nie chcemy z tego rezygnować, ale jako że jest to jedna z najbardziej rynkowych inwestycji, to powinna być realizowana w ramach części pożyczkowej. Jesteśmy jeszcze przed decyzją, jak realizować nabory w ramach tej inwestycji. Jest jeszcze druga ścieżka, rynkowa, czyli przeznaczenie tych pieniędzy na firmy, które już istnieją i które produkują pojazdy niskoemisyjne, a więc wszystko: od ciężarówek po hulajnogi – wyjaśniał Jan Szyszko, wiceminister. Z kolei ministra funduszy i polityki regionalnej Polski Pełczyńska-Nałęcz zapewniała podczas konferencji prasowej, że KE wydała już wstępną zgodę na to, aby nowy projekt z obszaru bezemisyjnych środków transportu otrzymał pożyczkę, a nie grant z KPO. Niestety strata środków w przypadku porzucenia projektu jest nieunikniona, bowiem w Izerę zainwestowano do tej pory 262 miliony złotych. Chodzi o wstępne kontrakty z chińskim Geely (jeden z potentatów rynku elektromobilności) i słynnym studiem Pininfarina, które miało odpowiadać za ostateczny projekt nadwozia. Źródło: oko.press Fot: PAP Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.