Elektromobilność 4-osobowy samochód zasilany słońcem. W przyszłym roku przejedzie całą Australię 23 maja 2024 Elektromobilność 4-osobowy samochód zasilany słońcem. W przyszłym roku przejedzie całą Australię 23 maja 2024 Przeczytaj także Elektromobilność Jedyny kraj sprzedający tylko samochody elektryczne? Sprzyja temu polityka państwa Samochody spalinowe zostały wycofane ze sprzedaży, a elektryki cieszą się rekordowym zainteresowaniem. Szacuje się, że już w 2025 roku po ulicach Norwegii będą jeździły tylko bezemisyjne pojazdy. Sytuacja ta jest wynikiem sprzyjającej polityki państwa, która uczyniła zielony transport wyjątkowo opłacalnym. Fotowoltaika Nowe panele fotowoltaiczne z nanokryształów – rewolucja na rynku? Wraz z rozwojem branży OZE konieczne jest poszukiwanie nie tylko wydajnych technologii, ale też rozwiązań mających pozytywny wpływ na środowisko. Warunki te spełniają panele nanokryształowe. Jednak dotąd ich największą wadą była mniejsza odporność na uszkodzenia, a tym samym – niska wydajność. Nowa technika P-DIP ma zapewniać panelom większą ochronę i usprawniać przepływ elektronów wewnątrz instalacji. Włoska ekipa Onda Solare we współpracy z Uniwersytetem Bolońskim zakończyła crashtesty swojego nowego samochodu zasilanego energia słoneczną. W modelu Emilia 5 zmieszczą się 4 osoby. Jest on ultralekki, a w przyszłym roku weźmie udział w wydarzeniu Bridgestone World Solar Challenge, podczas którego pokona 3000 km z północy na południe Australii. Reklama Ultralekki samochód zasilany słońcem. W środku miejsce dla 4 osób Onda Solare zaczęło budować pojazdy zasilane energią słoneczną w 2003 roku. Pierwszym modelem, który stworzyli, był fotowoltaiczny rower elektryczny. Potem grupa zawiązała współpracę z Uniwersytetem Bolońskim i wspólnie opracowali już trzy modele samochodów. Najnowszy nazywa się Emilia 5 i w swoim wnętrzu pomieści aż cztery osoby. Pojazd ma wymiary 4,5 m x 1,51 m x 1,23 m i waży zaledwie 350 kg. Dla porównania – przeciętny samochód osobowy to ok. 1,5 tony. Maksymalna prędkość Emilii 5 wynosi 120 km/h, a auto zbudowano z CFRP – plastiku wzmacnianego włóknami węglowymi. Dzięki temu materiałowi konstrukcja pojazdu jest lekka i wytrzymała, a ostatnio zostało to sprawdzone w serii testów zderzeniowych (tzw. crashtestów). Całość nie była jednak sprawdzana na żywo. Zbudowanie takiego pojazdu nie jest proste i jak łatwo się domyślić, ekipa Onda Solare nie może sobie pozwolić na stworzenie kilku czy kilkunastu samochodów przeznaczonych wyłącznie do zniszczenia w crashtestach. Zamiast tego postawiono na komputerową symulację zderzeń przy użyciu specjalnego oprogramowania i metody matematycznej znanej jako metoda elementów skończonych. Wyniki były zadowalające – Emilia 5 wykazała wyjątkową odporność na deformacje, a wyniki zaprezentowano w czasopiśmie naukowym “Composite Structures” jako przykład badania sprawdzającego wytrzymałość CFRP. 2500 km na jednym ładowaniu. Studenci z Monachium stworzyli elektrycznego długodystansowca Emilia 5 weźmie udział w wyścigu po australijskich szosach Czemu samochód stworzony przez Onda Solare i Uniwersytet Boloński musiał przechodzić testy zderzeniowe? Oczywiście Emilia 5 nie będzie dopuszczona do sprzedaży czy normalnego ruchu drogowego, jednak mimo to będzie ją można zobaczyć na szosach w Australii. Wszystko za sprawą wydarzenia Bridgestone World Solar Challenge, które odbędzie się w sierpniu 2025 roku. Jest to wyścig, w którym mierzą się zasilane energią ze słońca pojazdy, zbudowane przez ekipy z całego świata. Najszybsze są oczywiście pojazdy z jednym kierowcą, stworzone z myślą o wysokich prędkościach. Organizatorzy stworzyli jednak również kategorię cruiser, w ramach której należy zbudować samochody, w których zmieści się więcej niż jedna osoba. Wyścig pojazdów klasy cruiser w przyszłym roku będzie wyjątkowy – uczestnicy pokonają aż 3000 kilometrów i przejadą całą Australię – od Darwin na północy do Adelaide na południu. Ekipa Onde Solare już wcześniej odnosiła sukcesy na tego typu wydarzeniach. Ze swoim poprzednim pojazdem, Emilia 4 (również czteroosobowym), zwyciężyli w American Solar Challenge 2018 oraz European Solar Challenge 2021. Podczas kolejnej edycji europejskiego konkursu zajęli drugie miejsce. – Czytaj także: Co dalej z Izerą? Znamy wyniki audytu Źródła: e-tech.show, pv-magazine.com, worldsolarchallenge.org Fot. University of Bologna, Composite Structures (CC BY 4.0), Onda Solare Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.