Elektromobilność 4-osobowy samochód zasilany słońcem. W przyszłym roku przejedzie całą Australię 23 maja 2024 Elektromobilność 4-osobowy samochód zasilany słońcem. W przyszłym roku przejedzie całą Australię 23 maja 2024 Przeczytaj także Fotowoltaika Gdzie w Polsce zainstalować fotowoltaikę? Najlepsze lokalizacje Wydajność instalacji fotowoltaicznej jest zależna od kilku czynników, m.in. od lokalizacji. Zależnie od umiejscowienia budynku, szerokości geograficznej i pory roku, ilość promieni, które docierają do paneli PV jest różna. W których miejscach Polski instalacja jest najbardziej wydajna? Jak duże znaczenie ma lokalizacja dla wydajności fotowoltaiki? O te kwestie zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy. Elektromobilność Stacja ładowania samochodów elektrycznych w domu. Jaką wybrać? Zapytaliśmy eksperta Coraz więcej posiadaczy samochodów elektrycznych decyduje się na ładowanie pojazdu w domu – za pomocą gniazdka lub tzw. wallboxa. Jaki sprzęt wybrać, aby zwiększyć oszczędności? Zapytaliśmy eksperta z Columbus Energy – Pawła Kusiaka. Włoska ekipa Onda Solare we współpracy z Uniwersytetem Bolońskim zakończyła crashtesty swojego nowego samochodu zasilanego energia słoneczną. W modelu Emilia 5 zmieszczą się 4 osoby. Jest on ultralekki, a w przyszłym roku weźmie udział w wydarzeniu Bridgestone World Solar Challenge, podczas którego pokona 3000 km z północy na południe Australii. Reklama Ultralekki samochód zasilany słońcem. W środku miejsce dla 4 osób Onda Solare zaczęło budować pojazdy zasilane energią słoneczną w 2003 roku. Pierwszym modelem, który stworzyli, był fotowoltaiczny rower elektryczny. Potem grupa zawiązała współpracę z Uniwersytetem Bolońskim i wspólnie opracowali już trzy modele samochodów. Najnowszy nazywa się Emilia 5 i w swoim wnętrzu pomieści aż cztery osoby. Pojazd ma wymiary 4,5 m x 1,51 m x 1,23 m i waży zaledwie 350 kg. Dla porównania – przeciętny samochód osobowy to ok. 1,5 tony. Maksymalna prędkość Emilii 5 wynosi 120 km/h, a auto zbudowano z CFRP – plastiku wzmacnianego włóknami węglowymi. Dzięki temu materiałowi konstrukcja pojazdu jest lekka i wytrzymała, a ostatnio zostało to sprawdzone w serii testów zderzeniowych (tzw. crashtestów). Całość nie była jednak sprawdzana na żywo. Zbudowanie takiego pojazdu nie jest proste i jak łatwo się domyślić, ekipa Onda Solare nie może sobie pozwolić na stworzenie kilku czy kilkunastu samochodów przeznaczonych wyłącznie do zniszczenia w crashtestach. Zamiast tego postawiono na komputerową symulację zderzeń przy użyciu specjalnego oprogramowania i metody matematycznej znanej jako metoda elementów skończonych. Wyniki były zadowalające – Emilia 5 wykazała wyjątkową odporność na deformacje, a wyniki zaprezentowano w czasopiśmie naukowym “Composite Structures” jako przykład badania sprawdzającego wytrzymałość CFRP. 2500 km na jednym ładowaniu. Studenci z Monachium stworzyli elektrycznego długodystansowca Emilia 5 weźmie udział w wyścigu po australijskich szosach Czemu samochód stworzony przez Onda Solare i Uniwersytet Boloński musiał przechodzić testy zderzeniowe? Oczywiście Emilia 5 nie będzie dopuszczona do sprzedaży czy normalnego ruchu drogowego, jednak mimo to będzie ją można zobaczyć na szosach w Australii. Wszystko za sprawą wydarzenia Bridgestone World Solar Challenge, które odbędzie się w sierpniu 2025 roku. Jest to wyścig, w którym mierzą się zasilane energią ze słońca pojazdy, zbudowane przez ekipy z całego świata. Najszybsze są oczywiście pojazdy z jednym kierowcą, stworzone z myślą o wysokich prędkościach. Organizatorzy stworzyli jednak również kategorię cruiser, w ramach której należy zbudować samochody, w których zmieści się więcej niż jedna osoba. Wyścig pojazdów klasy cruiser w przyszłym roku będzie wyjątkowy – uczestnicy pokonają aż 3000 kilometrów i przejadą całą Australię – od Darwin na północy do Adelaide na południu. Ekipa Onde Solare już wcześniej odnosiła sukcesy na tego typu wydarzeniach. Ze swoim poprzednim pojazdem, Emilia 4 (również czteroosobowym), zwyciężyli w American Solar Challenge 2018 oraz European Solar Challenge 2021. Podczas kolejnej edycji europejskiego konkursu zajęli drugie miejsce. – Czytaj także: Co dalej z Izerą? Znamy wyniki audytu Źródła: e-tech.show, pv-magazine.com, worldsolarchallenge.org Fot. University of Bologna, Composite Structures (CC BY 4.0), Onda Solare Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.