1200x628 4
Reklama

Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

4-osobowy samochód zasilany słońcem. W przyszłym roku przejedzie całą Australię

4-osobowy samochód zasilany słońcem. W przyszłym roku przejedzie całą Australię

4-osobowy samochód zasilany słońcem. W przyszłym roku przejedzie całą Australię

Włoska ekipa Onda Solare we współpracy z Uniwersytetem Bolońskim zakończyła crashtesty swojego nowego samochodu zasilanego energia słoneczną. W modelu Emilia 5 zmieszczą się 4 osoby. Jest on ultralekki, a w przyszłym roku weźmie udział w wydarzeniu Bridgestone World Solar Challenge, podczas którego pokona 3000 km z północy na południe Australii.

CFF OPP 450 250 1CFF baner poziom B3 CFA 8.02
Reklama

Ultralekki samochód zasilany słońcem. W środku miejsce dla 4 osób

Onda Solare zaczęło budować pojazdy zasilane energią słoneczną w 2003 roku. Pierwszym modelem, który stworzyli, był fotowoltaiczny rower elektryczny. Potem grupa zawiązała współpracę z Uniwersytetem Bolońskim i wspólnie opracowali już trzy modele samochodów. Najnowszy nazywa się Emilia 5 i w swoim wnętrzu pomieści aż cztery osoby.

Pojazd ma wymiary 4,5 m x 1,51 m x 1,23 m i waży zaledwie 350 kg. Dla porównania – przeciętny samochód osobowy to ok. 1,5 tony. Maksymalna prędkość Emilii 5 wynosi 120 km/h, a auto zbudowano z CFRP – plastiku wzmacnianego włóknami węglowymi. Dzięki temu materiałowi konstrukcja pojazdu jest lekka i wytrzymała, a ostatnio zostało to sprawdzone w serii testów zderzeniowych (tzw. crashtestów).

Całość nie była jednak sprawdzana na żywo. Zbudowanie takiego pojazdu nie jest proste i jak łatwo się domyślić, ekipa Onda Solare nie może sobie pozwolić na stworzenie kilku czy kilkunastu samochodów przeznaczonych wyłącznie do zniszczenia w crashtestach. Zamiast tego postawiono na komputerową symulację zderzeń przy użyciu specjalnego oprogramowania i metody matematycznej znanej jako metoda elementów skończonych. Wyniki były zadowalające – Emilia 5 wykazała wyjątkową odporność na deformacje, a wyniki zaprezentowano w czasopiśmie naukowym “Composite Structures” jako przykład badania sprawdzającego wytrzymałość CFRP.

Emilia 5 weźmie udział w wyścigu po australijskich szosach

Czemu samochód stworzony przez Onda Solare i Uniwersytet Boloński musiał przechodzić testy zderzeniowe? Oczywiście Emilia 5 nie będzie dopuszczona do sprzedaży czy normalnego ruchu drogowego, jednak mimo to będzie ją można zobaczyć na szosach w Australii. Wszystko za sprawą wydarzenia Bridgestone World Solar Challenge, które odbędzie się w sierpniu 2025 roku. Jest to wyścig, w którym mierzą się zasilane energią ze słońca pojazdy, zbudowane przez ekipy z całego świata.

Najszybsze są oczywiście pojazdy z jednym kierowcą, stworzone z myślą o wysokich prędkościach. Organizatorzy stworzyli jednak również kategorię cruiser, w ramach której należy zbudować samochody, w których zmieści się więcej niż jedna osoba. Wyścig pojazdów klasy cruiser w przyszłym roku będzie wyjątkowy – uczestnicy pokonają aż 3000 kilometrów i przejadą całą Australię – od Darwin na północy do Adelaide na południu.

Ekipa Onde Solare już wcześniej odnosiła sukcesy na tego typu wydarzeniach. Ze swoim poprzednim pojazdem, Emilia 4 (również czteroosobowym), zwyciężyli w American Solar Challenge 2018 oraz European Solar Challenge 2021. Podczas kolejnej edycji europejskiego konkursu zajęli drugie miejsce.

– Czytaj także: Co dalej z Izerą? Znamy wyniki audytu

Źródła: e-tech.show, pv-magazine.com, worldsolarchallenge.org

Fot. University of Bologna, Composite Structures (CC BY 4.0), Onda Solare

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.