Elektromobilność Strefa Czystego Transportu w Krakowie – czy zasady zostaną zaostrzone? 09 stycznia 2025 Elektromobilność Strefa Czystego Transportu w Krakowie – czy zasady zostaną zaostrzone? 09 stycznia 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Do konsultacji społecznych trafił nowy projekt zakładający zaostrzenie zasad obowiązujących w krakowskiej SCT, która ma zostać wprowadzona 1 lipca 2025 roku. Reklama Nowy projekt Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie opublikował propozycję projektu korygującego zasady funkcjonowania Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Projekt trafił pod obrady Rady Miasta Krakowa. – Nowe rozwiązania są wyjściem naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, a jednocześnie działaniem, które powinno przynieść widoczny efekt w postaci zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w Krakowie – czytamy na stronie. 90% sprzedanych samochodów to pojazdy elektryczne! Jedyny taki kraj w Europie Zasady zostaną zaostrzone? Według początkowych założeń, przyjętych jeszcze za prezydentury Jacka Majchrowskiego, do SCT będą mogły wjechać pojazdy, których rok produkcyjny to przynajmniej 2005 (dla silników benzynowych i LPG) lub spełniają wymagania normy Euro 3. Dla diesli to odpowiednio Euro 5 lub rok produkcji od 2010. Wymagania te miały zostać zaostrzone dopiero po 1 lipca 2026 roku – Euro 3 i rok produkcji 2000 dla benzyny oraz Euro 5 lub rok produkcji 2010 dla diesli. Wymogi nie obowiązują pojazdów zarejestrowanych przed 1 marca 2023 roku – w tym wypadku konieczne jest spełnienie wymogu Euro 1 lub roku produkcji od 1992 dla benzyny i LPG oraz Euro 2 i roku produkcji 1996 dla diesli. Nowy projekt zakłada zaostrzenie tych zasad. Do strefy nie będą mogły wjechać auta osobowe z silnikiem benzynowym i LPG wyprodukowane przed 2005 lub niespełniające norm Euro 4. Dla diesli to minimum 2014 r. oraz norma euro 6. Autorzy projektu postulują również zaostrzenie zasad od 1 lipca 2030 roku – wymagany będzie rok produkcji 2018 albo norma emisji Euro 6dT. Dla Krakowian przepisy miałyby wejść w życie dopiero od 1 lipca 2030 roku. Projekt zakłada również wprowadzenie okresu przejściowego do 30 czerwca 2028 roku, w którym wjazd do miasta pojazdów niespełniających wymagań będzie możliwe po opłaceniu tzw. opłaty emisyjnej. Proponowane stawki to 2,5 złotych za godzinę lub abonamentowe – 20 złotych za dzień i 500 złotych za miesiąc. SCT obowiązywałaby na terenie niemal całego miasta, z wyjątkiem dojazdów do szpitali, obwodnicy miasta i obszarów na wschód od drogi ekspresowej S7. Zwolnione z przepisów będą organizacje charytatywne i samochody należące do parafii lub archidiecezji. Polski producent autobusów elektrycznych na skraju bankructwa. Co poszło nie tak? Można zgłosić uwagi Od 19 listopada mieszkańcy Krakowa mogli wziąć udział w ankiecie prekonsultacyjnej, a od 29 listopada ruszyły konsultacje społeczne w sprawie pierwszej wersji projektu SCT. Do 10 stycznia można zgłaszać uwagi i rekomendacje do nowego projektu. Jedynie do 3 stycznia w ankiecie wzięło udział 3 tys. mieszkańców. Zobacz też: Ładowarki do elektryków, które wyrastają spod ziemi – przełomowy pomysł czy niepotrzebny wydatek? Źródła: pap.pl, ztp.krakow.pl, radiokrakow.pl, sctwkrakowie.pl Fot. Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.