Elektromobilność Zakaz współdzielonych hulajnóg w Pradze. Europa zaostrza przepisy o mikromobilności 25 października 2025 Elektromobilność Zakaz współdzielonych hulajnóg w Pradze. Europa zaostrza przepisy o mikromobilności 25 października 2025 Przeczytaj także Elektromobilność Elektryki w Europie przyspieszają. W listopadzie polski program NaszEauto łapie oddech Auta elektryczne stają się coraz bardziej popularne w Europie. Najnowszy raport ujawnia kraje europejskie z największą sprzedażą pojazdów elektrycznych na mieszkańca w 2025 roku. W Polsce wzrost sprzedaży jest wspomagany przez rządowy program dopłat NaszEauto, który stabilizuje zainteresowanie zakupem elektryków, choć wciąż mierzy się z wyzwaniami administracyjnymi i dużą liczbą błędnie składanych wniosków. Elektromobilność Kradzieże kabli paraliżują stacje ładowania. Rosnący problem elektromobilności w Polsce W Polsce na koniec 2025 roku działa już ponad 11 300 publicznych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co czyni nasz kraj jednym z najszybciej rozwijających się rynków elektromobilności w Europie. Dynamiczny przyrost infrastruktury nie idzie jednak w parze z jej bezpieczeństwem – na terenie całej Polski dochodzi do fali kradzieży kabli ładowania oraz aktów wandalizmu. Straty ponoszą nie tylko operatorzy, ale także kierowcy, którzy często tygodniami są odcięci od stacji ładowania. Mikromobilność miała być rozwiązaniem wielu problemów transportowych miast – ograniczyć korki, emisje i zanieczyszczenia. Tymczasem współdzielone hulajnogi elektryczne coraz częściej stają się symbolem chaosu w przestrzeni publicznej i narastających zagrożeń. Rosnąca liczba wypadków, nieodpowiedzialne parkowanie i brak jednoznacznych przepisów sprawiają, że europejskie miasta zaczynają rewidować swój entuzjazm wobec tej formy transportu. Reklama Spis treści ToggleHulajnogi współdzielone – od innowacji do problemuSankcje na hulajnogi współdzielone w PradzeWięcej wypadków – nowe przepisyMiasta uczą się mikromobilności Hulajnogi współdzielone – od innowacji do problemu W ciągu kilku lat hulajnogi elektryczne zrewolucjonizowały mobilność miejską, oferując szybki i tani sposób poruszania się na krótkich dystansach. Z początku uznawane za symbol nowoczesności i zrównoważonego transportu, dziś coraz częściej trafiają na listę miejskich problemów. Współdzielone floty hulajnóg zalały ulice wielu europejskich miast, tworząc wyzwania związane z bezpieczeństwem, parkowaniem i odpowiedzialnością operatorów. Praga, podobnie jak wcześniej Paryż i Madryt, zdecydowała się ograniczyć lub całkowicie wycofać hulajnogi współdzielone z przestrzeni publicznej. To punkt zwrotny w dyskusji o tym, czy mikromobilność w obecnej formie naprawdę służy mieszkańcom. Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Minimalne ograniczenia, brak realnej kontroli Sankcje na hulajnogi współdzielone w Pradze W poniedziałek Praga dołączyła do Madrytu i Paryża, które już wcześniej zakazały używania współdzielonych hulajnóg elektrycznych. W przyszłym roku w stolicy Czech zostanie wprowadzony surowy zakaz używania tego środka transportu. Radni miejscy przyjęli nową ustawę, która zreformuje przepisy dotyczące transportu współdzielonego. Nowe przepisy dotyczące wymogów parkowania pojazdów w Czechach nie przewidują regulacji dla hulajnóg współdzielonych, a jedynie rowerów elektrycznych i tradycyjnych. Inicjatywa miejska jest kontynuacją lokalnych działań mających na celu ograniczenie liczby hulajnóg elektrycznych poruszających się po Pradze. Wcześniej jazda hulajnogą została zakazana w ruchliwej części centrum miasta, gdzie mieszkańcy zgłaszali obawy dotyczące bezpieczeństwa. Firma Lime, która od lat oferuje w Pradze dostęp do hulajnóg i rowerów elektrycznych, odrzuciła zarzuty radnych, według których w ogólnym rozrachunku korzystanie z hulajnóg w mieście ma negatywny wpływ na mieszkańców. Václav Petr, dyrektor Lime w Czechach i na Węgrzech, powiedział w oświadczeniu, że firma jest rozczarowana decyzją radnych i dodał, że hulajnogi elektryczne zapewniają tysiącom mieszkańców Pragi elastyczny, zrównoważony i dostępny sposób poruszania się po mieście. Więcej wypadków – nowe przepisy Hiszpania także zaostrza przepisy dotyczące tych pojazdów – wszyscy właściciele hulajnóg elektrycznych będą musieli je zarejestrować i wykupić obowiązkowe ubezpieczenie. Za jego brak grozić będzie grzywna do 1000 euro. Maksymalna dozwolona prędkość tych pojazdów wyniesie 25 km/h. W Madrycie całkowicie zakazano wypożyczania hulajnóg, podczas gdy w Barcelonie nadal można z nich korzystać, lecz przestrzeganie przepisów, np. zakazu jazdy po chodniku lub obowiązku kasku, będzie surowo karane – grzywną do 500 euro. Wzrost popularności hulajnóg elektrycznych w ostatnich latach był dynamiczny – liczba użytkowników w Barcelonie wzrosła czterokrotnie szybciej niż liczba rowerzystów, jednak równocześnie przyczynił się do zwiększenia liczby wypadków na drogach. Również w Irlandii lekarze zaapelowali o priorytetowe wprowadzenie dalszych regulacji dotyczących tych pojazdów po tym jak badania wykazały, że liczba obrażeń otrzymanych w wypadkach z udziałem publicznych hulajnóg rośnie z roku na rok. Świadczy to o niebagatelnym zagrożeniu dla zdrowia publicznego, jakie może nieść ze sobą ich użytkowanie. Miasta uczą się mikromobilności Europejskie miasta coraz częściej dochodzą do podobnego wniosku: mikromobilność wymaga nie tylko entuzjazmu, ale przede wszystkim dojrzałego zarządzania. Współdzielone hulajnogi mogą odciążyć transport publiczny i poprawić jakość powietrza, jeśli staną się częścią dobrze zaprojektowanego systemu miejskiej mobilności – z jasnymi zasadami, infrastrukturą i kontrolą odpowiedzialności. Przypadek Pragi to nie koniec mikromobilności, lecz moment refleksji nad tym, jak z niej korzystać mądrzej. Dla polskich miast to sygnał, że zanim pojawią się kolejne ograniczenia, warto wypracować rozwiązania, które pozwolą łączyć wygodę użytkowników z bezpieczeństwem i ładem w przestrzeni publicznej. Zobacz też: NaszEauto 2025: większe dopłaty, nowe zasady i wolne wypłaty dotacji Źródła: Podróże.Wprost.pl, Forsal, AutoŚwiat, UOKiK, gov.pl, NewsTalk Fot: Canva Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.