Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Autobusy wodorowe Solaris będą kursować w Wenecji

Autobusy wodorowe Solaris będą kursować w Wenecji

Solaris wzmacnia swoją pozycję lidera na europejskim rynku elektromobilności. W ostatnich dniach firma podpisała kolejną umowę na sprzedaż czterech autobusów wodorowych do Włoch. Urbino 12 hydrogen już w 2023 będą kursować w Wenecji i okolicach. 

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Autobusy wodorowe Solaris trafią do Wenecji 

Solaris wspiera rozwój bezemisyjnego transportu we Włoszech. Polska firma ogłosiła, że w ostatnich dniach sfinalizowała umowę z lokalnymi przewoźnikami w gminie Wenecja: AVM Venezia oraz ACTV SPA Venezia. Cztery autobusy wodorowe Urbino 12 hydrogen dołączą do floty włoskich przewoźników i będą kursować na terenie miasta Wenecja oraz gmin Wenecja i Chioggia już w 2023 roku. Wartość kontraktów wynosi 2,5 mln euro. 

Firma Solaris jest głównym dostawcą autobusów elektrycznych do Włoch. Po drogach Weneckiej Laguny kursuje już 30 pojazdów Urbino 12 electric. Elektryki Solaris dołączyły też do floty w Genui, która planuje całkowicie zelektryfikować publiczny transport do 2025 roku. To nie wszystko. W kwietniu tego roku Solaris podpisał umowę z Mediolanem na sprzedaż 75 autobusów elektrycznych. 

Elektrownia wodorowa na pokładzie autobusu 

Urbino 12 hydrogen to autobus wodorowy, który nie emituje zanieczyszczeń ani dwutlenku węgla w trakcie podróży. Jest zasilany za pomocą ogniwa wodorowego o mocy 70 kW, pełniącego funkcję małej elektrowni. W ogniwie wodór przekształcany jest w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego. Efektem ubocznym tego procesu są ciepło i para wodna, która zaliczana jest do gazów cieplarnianych. 

Pierwiastek, który wprawia silnik w ruch jest przechowywany w postaci gazowej w umieszczonych na dachu najnowocześniejszych zbiornikach kompozytowych, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa. Model wyróżnia krótki czas tankowania oraz bardzo duży zasięg – ok. 350 km, nawet w niesprzyjających warunkach drogowych, co jest możliwe lekkim zbiornikom wodorowym. Funkcję wspomagającą silnik, np. podczas przyspieszania, stanowią baterie o pojemności około 60 kWh.

Dodatkowo, autobus jest wyposażony w klimatyzację z funkcją grzania za pomocą pompy ciepła oraz wiele innych inteligentnych funkcji. O bezpieczeństwo jazdy zadba nowoczesny system, dzięki któremu kierowca pojazdu otrzymuje ostrzeżenie za każdym razem, gdy w zasięgu co najmniej 80 cm znajdzie się jakikolwiek obiekt.

Niedawno Solaris zaprezentował ulepszony model wodorowego autobusu – Urbino 18 hydrogen:

F7QXcxYmmHzzQ8KVZ2isIxdlghjGnqJcDRi5UeNtAovAfZB7aJfUEAxSguWz9UE1tU4qFB1DXATYrEIYNI3AXZ29K8Nlq0JOFlEXPIswi a
Źródło: solarisbus.com

Solaris pierwszy w Europie 

W 2021 roku Solaris sprzedał łącznie 1492 pojazdy i wygenerował przychody na poziomie 721 mln euro, co pozwoliło firmie utrzymać pierwsze miejsce w Europie pod względem liczby dostarczonych autobusów elektrycznych. Producent autobusów osiągnął wtedy rekordową sprzedaż, która wyniosła 1560 pojazdów.

W ubiegłym roku polski producent autobusów dostarczył swoje produkty do klientów z 18 krajów. Do największych odbiorców pojazdów marki Solaris w minionym roku należeli operatorzy z Polski, Niemiec, Hiszpanii, Estonii, Włoch, Rumunii, Czech, Izraela oraz Szwajcarii. 

Źródło i fot. główna: solarisbus.com

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.