Chiny planują wprowadzić zakaz dla samochodów na gaz do 2035 roku

Jak podaje Nikkei Asia, wszystkie samochody sprzedawane w Chinach po 2035 roku będą musiały być napędzane w sposób, który nie wpływa negatywnie na środowisko. Informacja została ogłoszona w planie rozwoju zrównoważonego transportu. Stosowne przepisy będą ustanawiane przez Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych. 

Założenia planu

Specyfika planu zakłada, że od 2035 roku 50% nowych samochodów sprzedawanych w kraju będą stanowić pojazdy elektryczne, z ogniwami paliwowymi i hybrydy typu plug-in. 

Fotowoltaika od Columbus Energy

Obecnie obejmują one 5% rynku nowych samochodów w Chinach. To lepszy wynik niż w 2019 roku, jednak ciągle daleki do 50% – wartości, którą chiński rząd planuje osiągnąć do 2035 roku. Plan rozwoju zrównoważonego transportu zakłada regularny wzrost tego odsetka od teraz do 2035 roku. 

Co z pozostałymi samochodami?

Pozostałe 50% pojazdów stanowić będą konwencjonalne hybrydy (bez wtyczki), które nadal będą jeździć w całości na benzynie. Chiny planują stopniową eliminację niehybrydowych pojazdów napędzanych gazem w ciągu najbliższych 15 lat, dążąc do tego, aby w 2030 roku 75% samochodów benzynowych było hybrydami, natomiast w 2035 roku ma to być już 100%. Władze w Pekinie zamierzają także zaprzestać produkcji niehybrydowych pojazdów napędzanych gazem do 2035 roku. 

Czy hybrydy konwencjonalne są ekologiczne?

Warto przypomnieć, że konwencjonalne hybrydy czerpią 100% energii ze spalania benzyny. W przeciwieństwie do pojazdów typu plug-in, nie można ich uczynić bardziej przyjaznymi dla środowiska poprzez wykorzystanie energii elektrycznej z sieci z prostego powodu – hybryd konwencjonalnych nie można ładować za pomocą środków zewnętrznych. 

Co prawda hybrydy konwencjonalne wykorzystują benzynę bardziej efektywnie, jednak nadal będą spalać ją przez cały okres eksploatacji, który może trwać 10 lub 20 lat. Produkcja takich samochodów znacznie utrudnia osiągnięcie celu neutralności klimatycznej do 2060 roku. 

Przypomnijmy, że Chiny już teraz są największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie. Dlatego wszelkie podejmowane przez Państwo Środka działania będą miały duże znaczenie w kontekście globalnego wpływu na zmiany klimatu.

Źródło: asia.nikkei.com