Wiadomości OZE Ciężarówki w UE czeka 30% redukcja emisji CO2 21 maja 2018 Wiadomości OZE Ciężarówki w UE czeka 30% redukcja emisji CO2 21 maja 2018 Przeczytaj także Elektromobilność Unia łagodzi cele emisji CO2 dla aut. Przemysł motoryzacyjny uniknie miliardowych kar Złagodzenie unijnych celów emisyjnych potwierdzone. Wielcy producenci samochodowi nie chcą płacić kar, bo boją się, że w rywalizacji na polu elektromobilności uciekną im Stany Zjednoczone i Chiny. W grze oszczędność 15 miliardów euro. Elektromobilność Nie tylko gigant, ale sygnał zmiany. BYD Shenzhen i początek zielonej dominacji Chin To nie tylko nowy statek. To symbol tego, kto dziś naprawdę kształtuje logistykę zielonej rewolucji. W maju 2025 r. w swój pierwszy rejs wypłynął BYD Shenzhen — największy na świecie samochodowiec. Z 9 tysiącami elektryków na pokładzie i hybrydowym napędem nie skierował się do Europy, lecz do Brazylii. To sygnał, że Bruksela przestaje być jedynym ośrodkiem wpływu na kierunek zielonej transformacji. Dziś ten kurs prowadzi przez Morze Południowochińskie. Według źródeł agencji Reuters, Unia Europejska planuje wprowadzić redukcję emisji dwutlenku węgla przez samochody ciężarowe na terenach wspólnoty o 30% do 2030 roku. Unia stawia na politykę klimatyczną i zauważa, że ograniczenia zanieczyszczeń powinny dotyczyć nie tylko samochodów osobowych, ale każdego rodzaju transportu. Cel redukcji będzie pierwszą poważną zmianą w UE w odniesieniu do transportu ciężarowego, który jest odpowiedzialny za około 20% emisji w Europie. Obecnie na terenie wspólnoty nie są nałożone żadne limity na ciężarówki w przeciwieństwie do np. Stanów Zjednoczonych, Kanady, Japonii czy Chin. Reklama Komisja Europejska zaproponuje prawdopodobnie cel pośredni redukcji emisji na poziomie 15% oraz wprowadzi mnóstwo programów wspierających dla branży oraz system zachęt dla kredytodawców. UE chce pomóc przede wszystkim podmiotom w sferze finansowej, ponieważ wymiana floty albo jej modernizacja wiąże się z dużymi nakładami pieniężnymi. 30% cel redukcji pozwoliłby zmniejszyć emisję CO2 o 54 miliony ton w latach 2020-2030. Według szacunków Komisji taką ilość zanieczyszczeń rocznie wytwarza np. Szwecja. Europejski komisarz ds. klimatu – Miguel Arias Canete, od kilku miesięcy brał udział w spotkaniach z przedstawicielami branży motoryzacyjnej i środowiskowej. Według komunikatu Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) branża motoryzacyjny lobbowała za 20% redukcją CO2 w latach 2019-2030 z celem pośrednim na poziomie 7% do 2025 roku. Źródła: Reuters, Transport&Environment Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.