Elektromobilność Czy elektromobilność zdetronizuje IT? 29 maja 2021 Elektromobilność Czy elektromobilność zdetronizuje IT? 29 maja 2021 Przeczytaj także Elektromobilność Co piąty nowy samochód na świecie jest elektryczny. Rewolucja na kołach przyspiesza – ale nie wszędzie W 2024 roku sprzedaż aut elektrycznych przekroczyła 17 milionów sztuk. To nie są już dane z działu „innowacje”, ale brutalna rzeczywistość motoryzacyjna: elektryki masowo wyjeżdżają z salonów. Jak wynika z raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), aż 1 na 5 nowo zarejestrowanych pojazdów na świecie to EV. Tyle tylko, że tempo tej rewolucji – choć nieodwracalne – jest bardzo nierówne. Elektromobilność Tesla czy BYD – która technologia baterii wygrywa? Sprawdź analizę niemieckich naukowców Producenci aut elektrycznych niechętnie dzielą się szczegółowymi informacjami o zastosowanych technologiach. Grupa niemieckich naukowców z Politechniki w Akwizgranie wzięła sprawy w swoje ręce. Porównali ze sobą baterie zastosowane w autach amerykańskiego koncernu Tesla oraz chińskiego – BYD. Elektromobilność zyskuje coraz większą popularność. Ostatnie dwa lata pokazały, że zapotrzebowanie na pracowników tego sektora wzrosło o ponad 200 procent. Jest tylko jeden problem. Brakuje specjalistów. Reklama Inżynierowie zamiast programistów Zmiany klimatu wymuszają na społeczeństwie wprowadzanie i rozwinięcie nowych dziedzin gospodarczych. Elektromobilność jest jedną z nich i – jak szacują eksperci z Bergman Engineering – niebawem strąci z podium popularności branżę IT. Wzrost zapotrzebowania na specjalistów znających się na elektromobilności obserwujemy już od jakiegoś czasu. – Rynek jest chłonny, bo gdy proces rekrutacyjny otwiera się, przedsiębiorstwo zatrudnia od przynajmniej kilkunastu do kilkudziesięciu pracowników – inżynierów i specjalistów, odpowiadających za wszystkie procesy związane z elektromobilnością. Tymczasem dziś o takich ekspertów jest nawet trudniej, niż o doświadczonych programistów – wyjaśnia Tomasz Szpikowski, CEO Bergman Engineering Dodaje też, że ze względu na wysoką konkurencyjność, łatwiej dziś o dobrego pracownika IT. Za to rynek elektromobilny ma problem, bo nawet jeśli znajdą się inżynierowie znający się na testowaniu i montażu baterii elektrycznych, to jest ich stanowczo zbyt mało. Pierwsza w Europie fabryka elementów baterii do samochodów elektrycznych powstanie w Polsce Sąsiedzi doceniają naszych specjalistów Szpikowski przekonuje, że zachodnie firmy chętnie zatrudniają naszych specjalistów. – Nie bez powodu fabryki największych firm działających w branży electromobility w Niemczech, powstają w pobliżu polskiej granicy. Dzieje się to dlatego, że nastawione są na pozyskiwanie polskich inżynierów i pracowników produkcyjnych – tłumaczy. Na terenie Polski coraz więcej zagranicznych inwestorów i – jak wynika z wyliczeń Bergman Engineering – do końca przyszłego roku możemy się spodziewać nawet 10 tysięcy nowych miejsc pracy. Wśród największych graczy na terenie Polski możemy wymienić LG Energy Solution we Wrocławiu czy Umicore w Nysie. Dr Piotr Kaczmarek-Kurczak, ekspert Platformy Przemysłu Przyszłości przekonuje, że fabryki samochodów elektrycznych są łatwiejsze do zrobotyzowania, a same pojazdy stanowią element Przemysłu 4.0. Źródło: teraz-srodowisko.pl, fot.: Carlos Aranda/Unsplash Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.