Czy naprawa AGD się opłaca?

Twoja pralka czy zmywarka ledwo przędą, a ich żywot skończył się zaraz po okresie gwarancji? W Unii Europejskiej zatwierdzono nowe zasady produkcji sprzętu AGD i oświetlenia, co może znacznie wpłynąć na kwestie konsumpcji i napraw codziennych i niezastąpionych sprzętów.

Szwedzki system

Jeden z mieszkańców Szwecji napotkał codzienny problem związany z generowaniem dużej ilości prania na co dzień, w efekcie czego pralka odmówiła posłuszeństwa. Szwed skorzystał z możliwości naprawy sprzętu AGD, a co ważne ulgi podatkowej, która obniżyła ten koszt o połowę, czyli ze 180 dolarów na 90. Czy każdy obywatel Europy czy Ameryki, korzysta z takiej opcji?

Badania iFixit, firmy zachęcającej do naprawiania produktów, sugerują, że ludzie nie chcą przeznaczyć na koszty naprawy więcej niż 30% ceny nowego produktu. Z kolei Måns Ljungmark ze szwedzkiej firmy Electrolux twierdzi, że problem tkwi w niewiedzy klientów, którzy nie znają realnych kosztów i czasu napraw, co pozostawia ich wielokrotnie w stanie dezorientacji. Ljungmark z Electroluxa mówi, firma zachęca do napraw dotychczasowych produktów, budując tym samym zaufanie i wykazując lojalność wobec klientów. Oprócz ryczałtu, jaki oferuje firma, można skorzystać z ulg podatkowych. Dzięki temu w zeszłym roku Szwecji wzrosła o ponad 16% ilość wykonywanych napraw.

Naprawić, czy kupić

Amerykańska firma iFixit, która promuje i zachęca konsumentów do napraw, twierdzi, że co najmniej 30% elektrycznych i elektronicznych wyrobów jest wyrzucanych, choć mogłyby zostać naprawione. Elektrośmieci trafiają zbyt wcześnie na wysypiska, generując niepotrzebne koszty, straty energii, szkody dla środowiska oraz obciążają kieszeń konsumenta. Dodatkowo eksperci podają, że tanie urządzenia są trudniejsze w naprawie, jednak firmy ze sprzętem AGD kuszą klientów np. natychmiastową dostawą czy odbiorem starych produktów.

Ekspert z dziedziny zrównoważonego biznesu, Jessika Luth Richter ze szwedzkiego Uniwersytetu w Lund mówi, że to modernizacja urządzeń stała się modna, a nie naprawa. Niektórzy doceniają rzeczy, które już posiadają, dlatego aktualizują swoje sprzęty wraz z nowymi ulepszeniami. Badaczka twierdzi, że liczba lokalnych warsztatów naprawczych spadła w całej Europie, ponieważ wzrósł apetyt na nową, dynamiczną wersję konsumpcji.

iFixit podaje, że tego rodzaju śmieci stanowią ogromny odsetek wszystkich światowych odpadów. Niekiedy z pozoru niskie ceny przekonują do zakupu produktu, jednak ich żywotność i potrzeba zakupienia kolejnego produktu przeczą tej filozofii. Thomas Opsomer, rzecznik prasowy iFixit podaje, że trend niskich cen produktów elektronicznych decyduje o tym, czy użytkownik skorzysta z naprawy, czy zakupi nowy sprzęt. Thomas Opsomer nadmienia, że ceny nowych pralek są niższe, niż w latach 60. 

Równowaga i nowe prawo UE

Zwolennicy idei zrównoważonego rozwoju chcą, aby więcej krajów oferowało podobne zachęty podatkowe, czy programy zachęt, jak Szwecja. Wymagałoby to od władz poszczególnych krajów zaangażowania i znalezienia dodatkowych finansów na ochronę środowiska.

Inną metodą do walki z marnowaniem i nadprodukcją jest karanie producentów, którzy celowo utrudniają naprawę produktów na etapie ich wytwarzania. Nowa unijna dyrektywa o nazwie “Prawo do naprawy” nakazuje firmom projektowanie trwalszych produktów. Zasady te dotyczą pralek, zmywarek, lodówek i oświetlenia. Naprawa artykułu powinna być możliwa przy użyciu powszechnie dostępnych narzędzi i nie powinna wpłynąć na jakość produktu. Dyrektywa weszła w życie na początku marca.

Niektórzy twierdzą, że coraz inteligentniejsze systemy sprzętów AGD wpłyną pozytywnie na długość użytkowania produktu – pralka czy zmywarka poinformują o wymianie filtra etc. Inni z kolei mówią, że sprzęty o wysokim ilorazie inteligencji staną się trudne w naprawie. Czy idea napraw przetrwa cywilizacyjny postęp techniki? 

źródło: BBC