Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Czy obecna sytuacja przemysłu lotniczego wpływa na klimat?

samolot

Czy obecna sytuacja przemysłu lotniczego wpływa na klimat?

Po pierwszych ekscytacjach zmniejszeniem poziomu CO2, które nastąpiło przy okazji locdownu z powodu pandemii COVID-19 przyszedł czas na weryfikację. Rewolucja nie jest tak duża, aby odnieść realne i długotrwałe skutki w procesie globalnego ocieplenia klimatu.

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Wpływ dla klimatu

Według badań przeprowadzanych przez Carbon Trust emisja CO2 zmniejszyła się wraz z zatrzymaniem ogólnokrajowych lotów. Jednak ludzie nie zaprzestali podróży. Zgodnie z analizami naukowców globalna emisja CO2 ma zmniejszyć się o 8% w porównaniu ze statystyką z 2019 roku. Czy będzie to miało dobry wpływ dla naszego klimatu? Jak twierdzą naukowcy z brytyjskiego University of Reading – szanse na obniżenie stopnia globalnego ocieplenia są znikome, a wręcz żadne.

– Efekt Covid-19 może zmniejszyć ocieplenie o marne 0,0025 st. C w ciągu około 20 lat – stwierdził Keith Shine, profesor meteorologii i klimatologii z University of Reading. 

W sobotę, 31 października, zainaugurowano otwarcie nowego lotniska w stolicy Niemiec. Berliński port lotniczy Berlin-Brandenburg otwarto prawie 10 lat po planowanym terminie oddania go do użytku. Otwarcie lotniska wzbudziło sprzeciw aktywistów, którzy protestowali podczas tego wydarzenia. Grupa przebrana za pingwiny wyraźnie zaznaczała swoje stanowisko wobec ocieplenia klimatu – budowa kolejnego lotniska prowadzi do coraz gorszych skutków dla środowiska.

Samoloty, choć rzadziej, nadal latają

W połowie lipca na lotnisku w Pyrzowicach odnotowano znaczny spadek ruchu pasażerskiego. To wynik pandemii, zamkniętych granic i trudności z przemieszczaniem. Lipiec był pierwszym pełnym miesiącem po wznowieniu ruchu lotniczego. W porównaniu do zeszłego roku, z usług lotniczych skorzystało wówczas zaledwie 25% podróżnych.

Pandemia koronawirusa wpędziła światowe lotnictwo komunikacyjne w największy kryzys w jego ponad 100-letniej historii. W lipcu wróciliśmy wprawdzie do latania, jednak w nowej pandemicznej rzeczywistości, która charakteryzuje się ogromną niepewnością […] Jedno jest pewne – proces wychodzenie branży lotniczej z gigantycznego kryzysu będzie długi, powolnym i bardzo trudny powiedział Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.

Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego w wywiadzie dla Business Insider Polska zwrócił uwagę na trudną sytuację światowych portów lotniczych, które zmagają się z ogromnymi stratami finansowymi. Ten sektor gospodarki boryka się nie tylko z zagrożeniem roznoszenia wirusów po świecie, ale i z administracyjnymi zakazami, które mocno zredukowały możliwości lotnisk.

Dodatkowo firmy obsługujące lotniska musiały zwolnić ogromną liczbę pracowników. Z tym problemem zmagają się zarówno kraje Unii Europejskiej, jak i te poza nią – na przykład Islandia, która zatrudniała w sektorze lotnictwa ludzi z całego globu, znacznie zredukowała grono pracowników.

Do końca roku pewnie niewiele w tym temacie się zmieni, zwłaszcza, że większość krajów na świecie przechodzi drugą falę koronawirusa. 

Źródło: busienessinsider.com, rynek-lotniczy.pl

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.