Druk ekologiczny – na co zwracać uwagę?

Druk ekologiczny – na co zwracać uwagę?

Od dłuższego już czasu ekologia jest tematem, który ma znaczenie w niemal każdej dziedzinie działalności. Nieustanny wzrost zanieczyszczenia środowiska staje się coraz bardziej problematyczny. Budzi obawy w społeczeństwie oraz potrzebę ochrony naturalnego otoczenia. Dotyczy to zaśmiecania czy emisji szkodliwych substancji, jak i nadmiernej eksploatacji surowców. Stąd też wszechobecny trend eko obejmuje również drukowanie.

Znaczenie druku we współczesnym świecie

Wynalezienie druku było przełomowe, a nawet rewolucyjne. Potwierdzeniem tego faktu jest obecna popularność materiałów drukowanych, które można spotkać dosłownie wszędzie – od kartonowych i papierowych opakowań, przez materiały reklamowe i wizytówki, po prasę czy książki. Drukowanie online czy stacjonarne służy przede wszystkim komunikacji i przekazywaniu informacji, jak również pomaga w realizowaniu wielu codziennych czynności – od edukacji, przez porady i instrukcje, po rozrywkę.

Popularność materiałów drukowanych jest ogromna. Wielkie są też nakłady wykonywanych ulotek, folderów, wizytówek, czy opakowań. Zważywszy, że do ich wykonania są potrzebne określone materiały, nietrudno wyobrazić sobie, jak ich zużycie obciąża środowisko. Do drukowania bowiem niezbędne są: papier wytwarzany z drzew, folie lub inne podłoża problematyczne w recyklingu, a także farby, tusze i inne środki chemiczne szkodliwe dla otoczenia. Czy w takiej sytuacji drukowanie online może być ekologiczne?

Materiały ekologiczne w drukarni online

Świadomość wzrastającego zanieczyszczenia środowiska sprawia, że wiele firm reorganizuje swoje procesy produkcji czy świadczenia usług, eliminując z nich szkodliwe substancje i technologie na rzecz tych bezpieczniejszych. Wśród nich jest też drukarnia online Chroma, której można zlecić ekologiczne wydruki. Ich podstawę stanowi odpowiednio dobrane podłoże, jakim jest ekologiczny papier lub karton.

Papier z recyklingu

Jeśli chcesz, aby Twoje wydruki były eko, zwróć uwagę właśnie na papier. Jego produkcja w Polsce pochłania rocznie 25-30 milionów metrów sześciennych drzew. Aby powstała jedna tona papieru, trzeba ich ściąć i przetworzyć aż siedemnaście. Papier ekologiczny jest produkowany w większości z makulatury, która jest surowcem wtórnym. Decydując się na szare koperty czy naturalne wizytówki, nie tylko chronisz drzewa, ale też zmniejszasz góry odpadów.

Ekologiczne farby drukarskie

Drukarnia online wykorzystuje również farby, które umożliwiają wykonanie nadruku. Te starsze, stosowane przez wiele lat, zawierają toksyczne związki. Po zakończeniu procesu drukowania trafiają do ścieków przemysłowych. Nowoczesne farby drukarskie są pozbawione tych substancji, dzięki czemu w żaden sposób nie oddziałują na środowisko. Z użycia wycofano również talk, który zwiększał zapotrzebowanie na energię.

Bezpieczne technologie i recykling odpadów

Drukowanie ekologiczne oznacza też ograniczenie do minimum wykorzystanej energii, maszyn, środków transportu i innej infrastruktury. W tym obszarze drukarnia online sprawdza się doskonale, dlatego że do realizacji zamówienia nie potrzeba tak wielu pośredników, punktów obsługi klienta, czy narzędzi. Zamówienia można składać przez Internet, a do ich wykonania potrzebne są jedynie saka wydruku i pracownia projektowa. Stosowane są także rozwiązania takie jak rekuperacja energii czy obiegi zamknięte środków chemicznych.

Drukowanie ekologiczne, czyli racjonalne

Poza zastosowanymi materiałami z recyklingu bezpiecznymi farbami drukarskimi i technologiami ekologiczna drukarnia online powinna też oferować racjonalne rozwiązania, które optymalnie wykorzystują dostępne środki. Skoro wizytówka – to niezbyt duża, jeśli koperty na korespondencję – to ekologiczny papier z nadrukiem logo, a jeśli foldery reklamowe – to nie na kredowym papierze. Takie są właśnie podstawowe założenia druku ekologicznego. 

Klienci drukarni online nie muszą się martwić, że szara koperta czy papier listowy są nieestetyczne. Wybór takiego materiału tylko potwierdzi ich zainteresowanie losem środowiska, a postawa ekologiczna może być ważnym atutem w walce o klienta.

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.