OZE Edukacja dla klimatu zaczyna się w szkole. Dzieci pokazują, jak mówić o OZE z pasją 16 czerwca 2025 OZE Edukacja dla klimatu zaczyna się w szkole. Dzieci pokazują, jak mówić o OZE z pasją 16 czerwca 2025 Przeczytaj także OZE Bliski Wschód buduje 2,8 GW PV z magazynami energii. Jak ta inwestycja zmieni europejską energetykę? Arabia Saudyjska i Bahrajn rozpoczynają jeden z kluczowych projektów OZE na Bliskim Wschodzie – elektrownię słoneczną z wielkoskalowym magazynem energii. Inwestycja ma nie tylko wspierać transformację energetyczną Bahrajnu, ale również wyznaczać nowe standardy współpracy transgranicznej i handlu energią w regionie. Ponadto technologia przesyłu czystej energii między granicami państw może stać się w przyszłości standardem na rynku polskim i europejskim. OZE Energetyczny paradoks Niemiec 2025: mniej wiatru i deszczu, więcej energii z OZE Pomimo „historycznie słabego” pierwszego kwartału 2025 roku pod względem produkcji odnawialnych źródeł energii (OZE) – głównie spadku mocy energii z wiatru i energii wodnej – udział OZE wzrósł w Niemczech o 0,7% względem roku poprzedniego. W jaki sposób stało się to możliwe? Nie wystarczą nowe technologie i regulacje, potrzebni są ludzie, którzy rozumieją wyzwania współczesnej energetyki. Dlatego edukacja klimatyczna staje się dziś jednym z najważniejszych elementów ESG w praktyce. Projekt edukacyjny, realizowany przez Columbus Energy i Fundację Carbon Footprint, pokazuje, jak mądrze i kreatywnie uczyć dzieci o odnawialnych źródłach energii i śladzie węglowym i dlaczego warto inwestować w takie działania długofalowo. Reklama Spis treści ToggleSzkoła jako laboratorium przyszłościESG w praktyce: inwestycja w świadomośćDruga edycja już w przygotowaniuŚwiadomość to energia przyszłości Szkoła jako laboratorium przyszłości Zamiast gotowych odpowiedzi – eksperymenty, zamiast wykładów – kreatywne zadania, a zamiast ocen – wspólne odkrywanie, jak działa świat energii. Tak wyglądała pierwsza edycja ogólnopolskiego konkursu edukacyjnego skierowanego do uczniów szkół podstawowych w całej Polsce. Choć formalnie był to konkurs, w praktyce to początek szerszego ruchu edukacyjnego, którego celem jest zaszczepienie postaw proklimatycznych już od najmłodszych lat. Dzieci mają niezwykłą zdolność do zadawania ważnych pytań. A kiedy zaczynają rozumieć, czym są zmiany w energetyce oraz jaki jest ich wpływ na klimat, często okazuje się, że to one edukują dorosłych – Marta Seweryn z Fundacji Carbon Footprint. Więcej o inicjatywie i jej efektach można znaleźć na platformie edukacyjnej Mistrzowie Energii. W projekcie wzięło udział kilkanaście szkół z różnych regionów Polski. Uczniowie realizowali zadania dotyczące odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej, śladu węglowego i ochrony klimatu. Wśród nagrodzonych znalazła się m.in. Szkoła Podstawowa im. Marii Dąbrowskiej w Sienicznie, która wygrała pokaz fizyki na żywo prowadzony przez naukowca z AGH – Michała Kuda. Wyróżnienia trafiły do Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Jaksicach oraz Szkoły Podstawowej im. Wojska Polskiego w Zawadzie. Laureaci konkursu, oprócz bonów zakupowych, otrzymają również atrakcyjne warsztaty o śladzie węglowym, które poprowadzą edukatorki z Fundacji Carbon Footprint. Mistrzowie Energii: edukacja ekologiczna, która angażuje najmłodszych ESG w praktyce: inwestycja w świadomość Działania takie jak „Mistrzowie Energii” to nie tylko CSR – to część długofalowej strategii wpisanej w wartości ESG. Budowanie świadomości klimatycznej od podstaw, angażowanie lokalnych społeczności, edukacja dzieci to dziś realne działania, które przekładają się na zmianę stylu życia, wybory konsumenckie i społeczne zrozumienie wyzwań związanych z przyszłością energii. Edukacja to fundament zielonej zmiany. Bez niej nie zbudujemy społecznego zaplecza dla OZE, dla rozproszonej energetyki, dla działań na poziomie gmin i rodzin – mówi Dawid Zieliński, Prezes Columbus Energy SA To partnerstwo między fundacją a firmą energetyczną Columbus Energy pokazuje, jak ważne są wspólne działania na rzecz edukacji klimatycznej. Gdy sektor prywatny łączy siły z organizacjami społecznymi, możliwe jest tworzenie programów, które nie tylko uczą, ale inspirują do realnej zmiany. Druga edycja już w przygotowaniu Organizatorzy zapowiadają, że kolejna odsłona projektu jest już w fazie zaawansowanych przygotowań. Nowością będą nie tylko interaktywne zajęcia w terenie, ale również kolejni ambasadorzy – w tym znani sportowcy. Wszystko po to, by jeszcze lepiej łączyć wiedzę z praktyką i rozwijać kompetencje, które będą kluczowe w najbliższych dekadach. Świadomość to energia przyszłości Zwycięzcy konkursu otrzymali nagrody, ale prawdziwą wygraną jest coś więcej – przekonanie, że dzieci nie tylko chcą, ale potrafią rozmawiać o energii i klimacie z zaangażowaniem i wiedzą. To doświadczenie pokazuje, że edukacja ekologiczna w szkołach może być czymś więcej, niż dodatkiem, może być jednym z filarów odpowiedzialnej transformacji. Zobacz też: Zrównoważony rozwój w praktyce. Jak działania lokalne wspierają edukację i ekologię Źródło: Fundacja Carbon Footprint, Columbus Energy Fot.: CFF Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.