Instalacja fotowoltaiczna z magazynem energii

Poznaj orientacyjne koszty

Elektryczne rowery podbijają drogi. Czy pomogą w transformacji transportu?

Elektryczne rowery podbijają drogi. Czy pomogą w transformacji transportu?

Rynek elektrycznych rowerów dynamicznie rośnie i szacuje się, że wkrótce będzie większy niż tradycyjnych jednośladów. Badania wskazują, że ten trend może pozytywnie wpłynąć na elektryfikację transportu. Jakie są zalety elektrycznych rowerów i czy można liczyć na dopłatę do e’bike’a? 

CFF OPP Baner poziom mobile450 x 250CFF OPP Baner poziom 6.03.2023 1
Reklama

Elektryczne rowery podbijają drogi

Na ulicach można zauważyć coraz więcej elektrycznych jednośladów. Przewiduje się, że do 2027 roku w Europie e-bike’i trzykrotnie zdominują tradycyjne rowery. W samej Polsce udział rowerów elektrycznych w krajowym rynku rowerowym ma do tego czasu osiągnąć 28% – twierdzi producent e-bike’ów KROSS. 

Rola roweru elektrycznego w codziennej komunikacji systematycznie rośnie. Pokazują to zarówno najnowsze badania, obserwacje naszych ekspertów oraz trendy na polskich ulicach i ścieżkach rowerowych mówi Mateusz Pytko, Dyrektor Biura Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego

Polacy podążają za trendami obecnymi w krajach zachodniej Europy. Także u nas wzrost popularności e-bike’ów przyniesie same korzyści dla miast i społeczeństwa, a także szansę na dynamiczny rozwój polskiej elektromobilnościdodaje.

Jakie są zalety elektrycznych rowerów? 

Rowerzyści przede wszystkim doceniają podróże e-bike’em za wygodę, funkcjonalność i oszczędność. Największą przewagą roweru elektrycznego jest minimalizowanie wysiłku podczas jazdy – na tę zaletę wskazało aż 53% respondentów badań firmy KROSS. Dodatkowo rowerzyści wskazywali na szybkość dotarcia do celu, ale także większą ekonomiczność  w porównaniu do podróży samochodem. Aż ⅓ badanych przyznała, że chce częściej wybierać się w podróż elektrycznym jednośladem. 

Według analizy Polskiego Stowarzyszenia Rowerów, aż 63% badanych uważa rower elektryczny za środek transportu, który ułatwia drogę do pracy, zwłaszcza w zakorkowanym mieście. E-bike zachęca także obniżeniem wydatków na transport, przede wszystkim ze względu na wysokie ceny paliwa. 

Rower elektryczny to także idealne rozwiązanie dla wszystkich, którzy przykładają dużą wagę do troski o środowisko naturalne. Zeroemisyjny i przyjazny środowisku rower elektryczny, może się stać kluczowym środkiem transportu w niedalekiej przyszłości podkreśla Polskie Stowarzyszenie Rowerowe

74% respondentów badania PSR uważa, że popularność rowerów elektrycznych może wpłynąć na zmniejszenie ruchu samochodowego, co jednocześnie skutkuje mniejszym hałasem i redukcją zanieczyszczeń powietrza oraz emisji gazów cieplarnianych. 

Polacy chcą dofinansowań do elektrycznych jednośladów

Czynnikiem, który spowalnia rozwój e-bike’ów w Polsce jest zdecydowanie ich koszt. Średnia cena elektrycznego roweru waha się w okolicach 5000 do 7000 złotych. 

W sondażu przeprowadzonym przez PSR, aż 66% wskazało, że chętniej zdecydowaliby się na kupno elektrycznego roweru, gdyby obejmował je program dopłat. 70% badanych wskazało także na preferencyjną stawkę VAT. 

Jako branża uważamy, że skoro obecne regulacje pozwalają na dopłaty do samochodów elektrycznych, które nie są dostępne, to powinno się dopłacać do rowerów elektrycznych, które można kupić od rękimówi Mateusz Pytko, Dyrektor Biura Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego

To pozytywnie wpłynęłoby na rozwój elektromobilności, poprawę jakości powietrza poprzez zmniejszenie ruchu samochodów, a co za tym idzie – ograniczenie emisji spalin.

Czy elektryczne rowery przyspieszą transformację transportu? 

Jednym z krajów, który zdecydował się na wprowadzenie dopłat do elektrycznych rowerów jest Norwegia. Badanie opublikowane w 2020 roku na łamach Science Direct udowodniło, że właściciele samochodów, którzy zainwestowali w e-bike’a faktycznie rzadziej siadają za kółkiem. Elektryczne jednoślady to także opcja, którą częściej wybierają firmy dostawcze. 

Jednak wszystko zależy od pogody… Elektryczny rower to idealny środek transportu, dopóki nie pada deszcz albo śnieg. Wtedy wielu kierowców przez wzgląd na pogodę z powrotem przesiada się do samochodów. 

Źródła i fot. główne: mat. prasowe, Inside Climate News

Artykuł stanowi utwór w rozumieniu Ustawy 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wszelkie prawa autorskie przysługują swiatoze.pl. Dalsze rozpowszechnianie utworu możliwe tylko za zgodą redakcji.